Οικολογία και Αειφόρος Ανάπτυξη

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Σύντομη περιγραφή μαθήματος
Απόκτηση βασικών γνώσεων για τα οικολογικά συστήματα, τα οικοσυστήματα, την ροή ενέργειας. Γνώση των οικοσυστημάτων στην Ελλάδα. Η δυνατότητα σχεδιασμού για την βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη στην Ελλάδα.

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας
• Οικολογικά συστήματα
• Η έννοια του οικοσυστήματος
• Δομή του οικοσυστήματος
• Ροή της ενέργειας στο οικοσύστημα
• Βιογεωχημικοί κύκλοι
• Διαχείριση οικολογικών συστημάτων
• Τα χερσαία οικοσυστήματα στην Ελλάδα
• Οικιστικό Περιβάλλον
• Στοιχεία του περιβαλλοντικού τοπίου και παράγοντες επίδρασής του
• H δυναμική των πληθυσμών
• Οικιστικός χώρος
• Στοιχεία για το σημερινό περιβάλλον στη Μεσόγειο
• Πληθυσμός και οικονομικές δραστηριότητες, χρήσεις γης
• Χωροταξική και πολεοδομική οργάνωση
• Τα επίπεδα σχεδιασμού
Περιεχόμενο εργαστηριακών ασκήσεων
Στόχος των ασκήσεων είναι η εμβάθυνση των σπουδαστών στα γενικά και ειδικά θέματα που αναπτύσσονται στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος. Ειδικότερα επιδιώκεται να εξασκηθούν οι σπουδαστές στο να κατατάσσουν μια έννοια ή ένα πρόβλημα που σχετίζεται με το εξωαστικό και το αστικό περιβάλλον σε υποκατηγορίες, να χρησιμοποιούν σωστά την αντίστοιχη ορολογία και να περιγράφουν σύντομα και περιεκτικά μια πρόταση επίλυσης του προβλήματος.

Μαθησιακοί Στόχοι

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
• κατανοήσουν την σημασία της Οικολογίας ως επιστήμη και το ρόλο της στην αειφόρο ανάπτυξη στην σύγχρονη κοινωνία
• αναλύουν την αειφορική διαχείριση και την βιώσιμη ανάπτυξη
• ερμηνεύουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα στον πολεοδομικό σχεδιασμό
• προσδιορίζουν το αστικό πράσινο και τους ελεύθερους χώρους στην πόλη
• γνωρίζουν για την ενέργεια και για τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις
• γνωρίζουν τη χρήση του νερού και των υπόγειων υδάτων
• υποστηρίζουν τη διαχείριση των αστικών απορριμμάτων
• προσδιορίζουν την επιστήμη της γεωμηχανικής
• εξηγούν τις φυσικές και ανθρωπογενείς καταστροφές
• προτείνουν προτάσεις για δημιουργία αστικού πρασίνου
• υποστηρίζουν την βελτίωση της ποιότητας ζωής στην σύγχρονη πόλη

Γενικές Ικανότητες

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
• Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
• Αυτόνομη εργασία

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

• Παρουσίαση διαλέξεων με χρήση Η/Υ σε PowerPoint στη θεωρία και στο εργαστήριο
• Ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης e-learning
• Ηλεκτρονική αλληλογραφία

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις θεωρίας20
Ασκήσεις πράξης10
Εργαστηριακές ασκήσεις10
Άσκηση πεδίου10
Μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης20
Αυτοτελής Μελέτη20
Σύνολο90

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
Θεωρητικό μέρος
Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Επίλυση Προβλημάτων
Κριτήρια αξιολόγησης: η επιτυχημένη επιλογή απάντησης και η επιτυχημένη επίλυση προβλημάτων

Εργαστηριακό μέρος
Εβδομαδιαία παρακολούθηση – υλοποίηση – παράδοση εργαστηριακών ασκήσεων .
Γραπτή αξιολόγηση

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Μιχάλης Γ. Καρανδεινός,(2007), Ποσοτικές οικολογικές μέθοδοι: από τη θεωρία στην πράξη, ΙΤΕ/ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗΣ
  2. Γ. Στάμου,(2008), Οικολογία (εισαγωγή στην οικολογία πληθυσμών) Εκδόσεις ΖΗΤΗ
  3. Αθανασίου Ευαγγ. (2015) Πόλη και Φύση. Θεωρήσεις της φύσης στον πολεοδομικό σχεδιασμό  (σύγγραμμα ελεύθερης πρόσβασης kallipos.gr)