Υδραυλική IV: Δίκτυα Αρδεύσεων
Γενικά
- Κωδικός: 805
- Εξάμηνο: 8ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Επιστημονικής περιοχής και ανάπτυξης δεξιοτήτων
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (1) / Ασκήσεις Πράξης (1) / Εργαστηριακές ασκήσεις (1)
- Μονάδες ECTS: 4
- Προαπαιτούμενα μαθήματα: (603) Υδραυλική Ι: Ανοικτοί Αγωγοί & Αποχετεύσεις, (703) Υδραυλική ΙΙΙ: Δίκτυα Ύδρευσης
Περιεχόμενα μαθήματος
Σκοπός: η απόκτηση ικανοτήτων που πρέπει να διαθέτει ο απόφοιτος, για αυτοδύναμη, αλλά και ομαδική εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, προκειμένου : να ολοκληρώσει μια μελέτη άρδευσης σε συγκεκριμένη περιοχή.
Στόχος : του μαθήματος είναι η εκπαίδευση των φοιτητών στους τρόπους που πρέπει να αντιμετωπίζουν τα πολύπλοκα προβλήματα των αρδεύσεων, ο ποιο ενδεδειγμένος και οικονομικός τρόπος κατασκευής των αρδευτικών έργων και ο ορθός τρόπος σύμφωνα με τον οποίο θα αξιοποιείται το νερό στις αρδευόμενες καλιέργειες. Η οικονομοτεχνική διερεύνηση των διαφόρων τεχνικών που χρησιμοποιούνται στην επιστήμη των αρδεύσεων καθώς και η επίδραση των διαφόρων παραμέτρων που υπεισέρχονται στη μελέτη και κατασκευή ενός αρδευτικού δικτύου.
Περιγραφή μαθήματος:
Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:
• Αρδεύσεις με ανοικτούς αγωγούς
Σχέσεις εδάφους νερού. Υγρασία εδάφους, τρόπος έκφρασης της υγρασίας, σχέσεις μάζας και όγκου, φορτίο πίεσης, διαθέσιμη και ωφέλιμη υγρασία, δόση άρδευσης, μέτρηση της υγρασίας. Ανάγκες των καλλιεργειών σε νερό, μέθοδοι προσδιορισμού, φυτικοί συντελεστές, εύρος άρδευσης, ανάγκες σε νερό έκπλυσης των αλάτων, προγράμματα άρδευσης. Στοιχεία ροής σε κλειστούς και ανοικτούς αγωγούς. Τεχνητοί και φυσικοί ανοικτοί αγωγοί. Πρισματικοί αγωγοί, διώρυγες σε αρδεύσεις και στο εξωτερικό υδραγωγείο, ποικιλία διατομών. Τρόποι άρδευσης με ανοικτούς αγωγούς.
• Αρδεύσεις με κλειστούς αγωγούς
Ροή με βαρύτητα και υπό πίεση. Στρωτή και τυρβώδης ροή, μεταβατική κατάσταση. Απώλειες φορτίου ( υδραυλικές απώλειες, τραχύτητα αγωγού κ.λπ.). Τρόποι άρδευσης με κλειστούς αγωγούς. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των κλειστών αγωγών έναντι των ανοικτών. Πρακτικές άρδευσης και εξοικονόμησης νερού στο χωράφι.
• Νομοθεσία (αγροτική, χρήσης νερού, αδειοδοτήσεις, λειτουργία ΤΟΕΒ, ΓΟΕΒ)
Ελληνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία χρήσης νερού για άρδευση. Γενικοί Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων (ΓΟΕΒ) και έργα Α’ τάξης, Τοπικοί Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ) και έργα Β’ τάξης. Σχέση καλλιεργειών και απαιτούμενης ποσότητας νερού.
• Διαχείριση υδατικών πόρων και οικονομικά αποτελέσματα.
Η σημασία του νερού για τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Η κατάσταση των νερών σήμερα. Οδηγία 60/2000 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της. Τι έχει γίνει στην Ελλάδα. Βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα εξοικονόμησης υδάτινων πόρων.
Περιεχόμενα εργαστηριακών ασκήσεων.
• Σύνταξη μελέτης άρδευσης με ανοικτούς αγωγούς
• Σύνταξη μελέτης άρδευσης με κλειστούς αγωγούς
Μαθησιακοί Στόχοι
Επίπεδο ταξινόμησης μαθησιακών αποτελεσμάτων 6
Περιγραφικός δείκτης επιπέδου 6.
Το μάθημα Οδοποιία V: Απαλλοτριώσεις σε Οδικά Δίκτυα, εντάσσεται στα μαθήματα Επιστημονικής Περιοχής και ανάπτυξης δεξιοτήτων (Μάθημα Ειδικότητας)
Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές να γίνουν γνώστες των μεθόδων που εφαρμόζονται για την άρδευση των καλλιεργούμενων εκτάσεων.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• Κατανοούν τα θέματα που αφορούν τον σχεδιασμό και την κατασκευή αρδευτικών δικτύων
• Χρησιμοποιούν την γνώση που απέκτησαν με επαγγελματική προσέγγιση του αντικειμένου για την επίλυση προβλημάτων μελέτης, επίβλεψης και κατασκευής αρδευτικών δικτύων
• Συγκεντρώνουν, ερμηνεύουν και αξιολογούν συναφή στοιχεία και διαμορφώνουν κρίσεις που περιλαμβάνουν προβληματισμό σε συναφή ζητήματα με τις αρδεύσεις των καλλιεργειών.
• Κοινοποιούν τις ιδέες τους τα προβλήματα και τις λύσεις τους που αφορούν αρδεύσεις καλλιεργειών σε ειδικευμένο και μη κοινό
• Ανάπτησουν εκείνες τις δεξιότητες και αποκτούν γνώσεις, για να συνεχίσουν σε περαιτέρω σπουδές με μεγάλο βαθμό εξειδίκευσης στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο.
Γενικές Ικανότητες
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Λήψη αποφάσεων
• Αυτόνομη εργασία για την ολοκλήρωση της μελέτης αρδευσης
• Ομαδική εργασία, αν απαιτηθεί για τα προηγηθέντα στάδια μελέτης.
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Μέθοδοι Διδασκαλίας
Πρόσωπο με πρόσωπο
Εργαστήριο σε Η/Υ
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικών εποπτικών μέσων
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω e-learning
Χρήση λογισμικών AutoCad, και GIS
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 13 |
Α/Π | 13 |
Εργαστηριακές ασκήσεις | 13 |
Προετοιμασία ασκήσεων | 13 |
Επίλυση ασκήσεων | 26 |
Αυτοτελής μελέτη | 39 |
Σύνολο | 117 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
Στη θεωρία (70%): γραπτή εξέταση, με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και επίλυση προβλημάτων. Σε κάθε ερώτηση αναγράφεται ο βαθμός.
Στο εργαστήριο (30%): Απαραίτητη η παράδοση των εργασιών, συνοδευόμενες με τεχνικές εκθέσεις. Κάθε εργασία πρέπει να είναι προβιβάσιμη.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Εισαγωγή στις αρδεύσεις, Αλέξανδρος Πουλοβασίλης, Εκδόσεις EMBRYO, 2009
- Υδρολογία γεωργικών εδαφών, Στραγγίσεις, Αλέξανδρος Πουλοβασίλης, Εκδόσεις EMBRYO, 2015
- Γεωργική Υδραυλική Τζιμόπουλος Χρήστος, τόμοι Ι και ΙΙ, Εκδόσεις Ζήτη, 1997
- Αρδεύσεις στραγγίσεις και προστασία των εδαφών, Καρακατσούλης Π, 1983
- Η μέθοδος αρδεύσεως δια καταιονήσεως, Κωνσταντινίδης Κ, 1975
- Αρδεύσεις Στραγγίσεις, Εργαστηριακές ασκήσεοις, Αρτα, 1988