ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γεωδαισία ΙΙ: Αποτυπώσεις – χαράξεις

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 201 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 2o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Γεωδαισία ΙΙ: Αποτυπώσεις – χαράξεις
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 2 6
Εργαστηριακές ασκήσεις 3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Επιστημονικής περιοχής και ανάπτυξης δεξιοτήτων
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:   (101) Μαθηματικά, (103) Στατιστική και Θεωρία σφαλμάτων, (105) Γεωδαισία Ι: Μέθοδοι και όργανα, (104) Τεχνικό – Τοπογραφικό Σχέδιο Ι
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=60

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Επίπεδο 6.
Περιγραφικός Δείκτης Επιπέδου 6.

Το μάθημα Γεωδαισία ΙΙ: Αποτυπώσεις χαράξεις εντάσσεται στα μαθήματα επιστημονικής περιοχής και ανάπτυξης δεξιοτήτων.

Απόκτηση γνώσεων για : τις προδιαγραφές και το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, την επιλογή και την εκπαίδευση σε σύγχρονα τοπογραφικά όργανα (Total Stations), ώστε να ανταποκρίνονται στις προ διαγραφές απόδοσης, τη κατανόηση των διαδικασιών μίας τοπογραφικής αποτύπωσης από την αναγνώριση της περιοχής μελέτης, έως την τελική παραγωγή ενός τοπογραφικού διαγράμματος, τις διαδικασίες και μεθόδους πύκνωσης των δικτύων οριζοντίου και υψομετρικού ελέγχου, τις μεθόδους αποτυπώσεων μικρών και μεγάλων εκτάσεων, τις διαδικασίες εξάρτησης των Τοπογραφικών διαγραμμάτων, τα αστικά δίκτυα, τη διερεύνηση σφαλμάτων παρατηρήσεων και τους απαιτούμενους ελέγχους, τις προβολές στην Ελλάδα και τους μετασχηματισμούς, την επίλυση τοπογραφι-
κών προβλημάτων με την βοήθεια Η/Υ, τα παραδοτέα τοπογραφικής αποτύπωσης και τη τεκμηρίωσή τους.
Απόκτηση δεξιοτήτων για : χαράξεις, εφαρμογές σε ρυμοτομικά διαγράμματα, τη μεταφορά στοιχείων στο έδαφος για γραμμικά έργα (οδοποιίας, υδραυλικών κλπ), τις διαδικασίες και μεθοδολογίες βασικών χαράξεων στο οριζόντιο επίπεδο (άξονες, γωνίες, κυκλικά τόξα, κλωθοειδείς),
εφαρμογή τίτλων ιδιοκτησίας, αντιμετώπιση πραγματογνωμοσύνης,

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/ φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση, να αναλύει τα στοιχεία του προς αποτύπωση χώρου, να εφαρμόζει τις ενδεδειγμένες μεθοδολογίες μετρήσεων, επιλύσεων και απόδοσης στοιχείων του φυσικού περιβάλλοντος, να γνωρίζει τις πηγές αναζήτησης πρότερων κτηματογραφικών δεδομένων με χρηστική πληροφορία, να εφαρμόζει μεθοδολογίες
λήψης πληροφοριών από τα διαγράμματα αυτά, να συνδυάζει και συνθέτει δεδομένα και πληροφορίες στο τελικό προϊόν και να υλοποιεί στο πεδίο οποιαδήποτε χωρικά δεδομένα, να γνωρίζει τις συνήθεις προβολές, που έχουν εφαρμοστεί στην Ελλάδα και ποιές θα συναντήσει στον επαγγελματικό στίβο και τη μεθοδολογία μετασχηματισμού και να λαμβάνει υπόψη του τους κανόνες σύνταξης διαγραμμάτων, να εφαρμόζει τίτλους ιδιοκτησίας, να γνωρίζει τα απαιτούμενα παραδοτέα του τελικού προϊόντος και το υλικό τεκμηρίωσης, να μπορεί να διεκπεραιώσει μια πραγματογνωμοσύνη, που άπτεται της ειδικότητάς του.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφορικών με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων για τα τοπογραφικά όργανα και τις μεθόδους που θα  εφαρμοστούν
  • Αυτόνομη εργασία για απλά τοπογραφικά διαγράμματα.
  • Ομαδική εργασία στις περιπτώσεις δημιουργίας χαρτογραφικών υποβάθρων για διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε εφαρμογή προδιαγραφών, έναντι κάθε εργοδότη και ιδιαίτερα στο αντικείμενο της εφαρμογής τίτλων και πραγματογνωμοσύνης
  • άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής στο παράγωγο αποτέλεσμα, διότι παράγονται έννομα δικαιώματα από τον κάθε εργοδότη και ευθύνες από τον ανάδοχο.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σκοπός: η απόκτηση ικανοτήτων που πρέπει να διαθέτει ο/η απόφοιτος/η, για αυτοδύναμη, αλλά και ομαδική εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, προκειμένου να αποδοθεί μια υφιστάμενη κατάσταση, σύμφωνα με τις προδιαγραφές ή/και να μεταφερθούν στοιχεία στο έδαφος.

Στόχοι: Απόκτηση γνώσεων για : την εξάρτηση των Τοπογραφικών διαγραμμάτων που διδάχτηκαν στο μάθημα «Γεωδαισία Ι: μέθοδοι και όργανα», τη διερεύνηση σφαλμάτων παρατηρήσεων και τους απαιτούμενους ελέγχους, τις προδιαγραφές και το νομοθετικό πλαίσιο, την επιλογή και την εκπαίδευση σε σύγχρονα τοπογραφικά όργανα (Total Stations), ώστε να ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές απόδοσης, τις προβολές στην Ελλάδα και τους μετασχηματισμούς, την επίλυση τοπογραφικών προβλημάτων με την βοήθεια Η/Υ, τη μεταφορά στοιχείων στο έδαφος.

Περιγραφή μαθήματος:
Αναφορά στις προδιαγραφές, τις οποίες πρέπει να γνωρίζει ο απόφοιτος, προκειμένου να είναι σε θέση να επιλέξει τα κατάλληλα όργανα και να εφαρμόσει τις ενδεδειγμένες μεθοδολογίες, ώστε το αποτέλεσμά του, είτε σε αυτόνομη εργασία, είτε σε ομαδική, να είναι σύννομο, τεχνικώς και οικονομικώς αποδεκτό, με την εφαρμογή μεθόδων κλασικής τοπογραφίας.
Εκπαίδευση για τη συλλογή δεδομένων πεδίου με παρατηρήσεις, στις οποίες υπεισέρχονται σφάλματα, διαδικασίες εντοπισμού εφαρμόζοντας τις γνώσεις που απέκτησε από το μάθημα «Στατιστική και θεωρία σφαλμάτων». Ο απόφοιτος πρέπει να αναγνωρίζει την περιοχή μελέτης και να διερευνά για τα σημεία εξάρτησης, να εξετάζει τις πιθανώς καλλίτερες θέσεις για τη δημιουργία των σημείων της όδευσης, να εκτιμά τις παρατηρήσεις, αξιοποιώντας τη θεωρία σφαλμάτων, να αξιολογεί τα αποτελέσματα των συν/νων της όδευσης, βάσει των προδιαγραφών.
Ο απόφοιτος πρέπει : να μπορεί να διακρίνει τις επιφάνειες αναφοράς, να εκτιμά τη μέθοδο εφαρμογής της χωροστάθμησης, να αξιολογεί τα αποτελέσματα και να κατανοεί ότι η όδευση εξυπηρετεί την αποτύπωση. Να μπορεί να κρίνει τη λήψη των χαρακτηριστικών σημείων εδάφους, ανάλογα με τη κλίμακα απόδοσης, αλλά και των περιγραφικών λοιπών στοιχείων, τα οποία πρέπει να καταγράφονται στο έδαφος, ανάλογα με τον προορισμό του διαγράμματος και τις προβλεπόμενες προδιαγραφές. Να γνωρίζει τις συνήθεις προβολές, που έχουν εφαρμοστεί στην Ελλάδα και ποιές θα συναντήσει στον επαγγελματικό στίβο και τη μεθοδολογία μετασχηματισμού. Να γνωρίζει τις πηγές αναζήτησης πρόΣκοπόςτερων κτηματογραφικών δεδομένων. Να μπορεί να πραγματοποιήσει προμέτρησης εργασιών, (είτε ως ανάδοχος για προσφορά, είτε ως εργοδότης/επιβλέπων για πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος). Να έχει την ικανότητα χάραξης τεχνικών γραμμικών έργων και μελετών αστικού χώρου, να αντιμετωπίζει επαρκώς εφαρμογές τίτλων ιδιοκτησίας και να διεκπεραιώνει πραγματογνωμοσύνες του αντικειμένου του.

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:

  • Η έννοια της εξάρτησης των αποτυπώσεων. Η διάκριση του οριζοντιογραφικού και υψομετρικού δικτύου. Πηγές δεδομένων. Διαδικασία αναζήτησης.
  • Το ελλειψοειδές εκ περιστροφής. Οι προβολές στην Ελλάδα. Μετασχηματισμοί και αναγωγές παρατηρήσεων. Ο συντελεστής κλίμακας. Πύκνωση δικτύων οριζόντιου ελέγχου
  • Πολυγωνομετρία. Είδη Οδεύσεων, ακρίβειες. Προδιαγραφές και αναφορά σε νομοθετικό πλαίσιο. Η έννοια της εξάρτησης της όδευσης. Αναγνώριση περιοχής μελέτης και ευρύτερης περιοχής για σημεία εξάρτησης. Εγκατάσταση δικτύων (πολυγωνομετρικό δίκτυο και υψομετρικό δίκτυο).
  • Γωνιομετρήσεις και πλευρομετρήσεις, τρόποι παρατηρήσεων, σύνδεση δεδομένων με το μάθημα «Στατιστική και θεωρία σφαλμάτων», για εξαγωγή αποτελεσμάτων.
  • Αναγνώριση περιοχής, διαδικασία ίδρυσης κορυφών όδευσης, σήμανση και εξασφάλιση. Η επισήμανση και οι γωνιομετρήσεις με μεθόδους. Οι πλευρομετρήσεις. Επίλυση όδευσης, υπολογισμός σφαλμάτων, αξιολόγηση αποτελεσμάτων με τα προβλεπόμενα από τις προδιαγραφές, αποδοχή ή απόρριψη του αποτελέσματος, διερεύνηση εντοπισμού σφάλματος. Σε περίπτωση αποδεκτού αποτελέσματος, κατανομή σφαλμάτων και τελικές συν/νες.
  • Εμπροσθοτομία, οπισθοτομία, ακρίβειες. Μέθοδος Hansen. Αλλαγή συστήματος συν/νων με εφαρμογή για φωτοσταθερά σε πρόσοψη κτιρίου.
  • Γεωμετρική χωροστάθμηση και πιθανά σφάλματα. Επίλυση διπλής χωροσταθμικής όδευσης και μεθοδολογίες κατανομής του σφάλματος.
  • Τριγωνομετρική χωροστάθμηση. Παρατηρήσεις κατακόρυφων γωνιών. Εφαρμογές τριγωνομετρικής υψομετρίας. Υπολογισμοί.
  • Αποτυπώσεις, μέθοδοι, ταχυμετρική αποτύπωση, διαδικασία εργασιών από τα σημεία όδευσης, παραδοτέα τοπογραφικής αποτύπωσης, προσέγγιση επίλυσης με χρήση λογιστικού φύλλου. Εμβαδομετρήσεις. Διανομές. Βασικοί υπολογισμοί όγκου χωματισμών.
  • Εφαρμογές τίτλων ιδιοκτησίας. Πραγματογνωμοσύνες.
  • Νομοθετικό πλαίσιο για προμέτρηση εργασιών
  • Γενικές αρχές χαράξεων τεχνικών έργων και δίκτυα ελέγχου χαράξεων. Μεθοδολογίες χάραξης ευθυγραμμίας (πύκνωση) μεταξύ αμοιβαίως και μη αμοιβαίως ορατών σημείων.
  • Χάραξη κυκλικού τόξου. Μαθηματική εξίσωση κλωθοειδούς καμπύλης. Συσχέτιση με ευθυγραμμία και κυκλικό τόξο. Υπολογισμός στοιχείων χάραξης.
  • Συσχέτιση του έργου του τοπογράφου μηχ/κού με θέματα κτηματολογίου, αναδασμών, πολεοδομίας, οδοποιίας και οι γενικοί κανόνες σύνταξης τοπογραφικών διαγραμμάτων.

Περιεχόμενα εργαστηριακών ασκήσεων.
Προσαρμογή στο περιβάλλον εργασίας του Τοπογράφου, συλλογή δεδομένων στο πεδίο (ύπαιθρο), επεξεργασία αυτών και αξιολόγηση.

Οι εργασίες συλλογή μετρήσεων στην ύπαιθρο είναι ομαδικές και παράλληλα αποβλέπουν στο σχεδιασμό και διαχείριση του διαθέσιμου χρόνου. Ακολουθεί η επεξεργασία δεδομένων και η αξιολόγησή τους, η επίλυση και η παραγωγή του τελικού αποτελέσματος

  • Πεδίο. Αναγνώριση περιοχής μελέτης, αναγνώριση σταθερών σημείων στην ευρύτερη περιοχή
  • Πεδίο. Επιλογή θέσεων όδευσης, σήμανση, εξασφάλιση.
  • Πεδίο. Γωνιομετρήσεις σε περιόδους και πλευρομετρήσεις
  • Πεδίο. Γωνιομετρήσεις σε περιόδους και πλευρομετρήσεις
  • Γραφείο. Επίλυση όδευσης, κατανομή σφαλμάτων. Σύνταξη σχεδίου
  • Πεδίο. Χωροστάθμηση.
  • Γραφείο. Επίλυση χωροστάθμηση
  • Πεδίο. Αποτύπωση.
  • Πεδίο. Αποτύπωση.
  • Γραφείο. Υπολογισμοί σημείων.
  • Γραφείο. Σύνταξη σχεδίου, συσχέτιση με πρότερα διαγράμματα. διαδικασία μετασχηματισμού.
  • Γραφείο. Εμβαδομέτρηση, κατατμήσεις
  • Πεδίο. Χάραξη

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο
Εργαστήριο: στο πεδίο και γραφείο + Η/Υ

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικών εποπτικών μέσων και επισήμανση σημαντικών σημείων.
Έντυπα, προδιαγραφές, οδηγίες χρήσης διαθέσιμων οργάνων, επίλυση όδευσης και ταχυμετρίας σε λογιστικό φύλλο, πρότυπα διαγράμματα ΥΠΕΚΑ.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Εργαστηριακές ασκήσεις39
Προετοιμασία ασκήσεων13
Επίλυση ασκήσεων45
Αυτοτελής μελέτη45
Σύνολο168
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ελληνική γλώσσα αξιολόγησης.
Στη θεωρία (70%) : γραπτή εξέταση, με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και επίλυση προβλημάτων. Σε κάθε ερώτηση αναγράφεται ο βαθμός.

Στο εργαστηριακό τμήμα (30%): Απαραίτητη η παράδοση της ομαδικής εργασίας, η οποία εξατομικεύεται με τα στοιχεία του ΑΜ κάθε φοιτητή/τρια, ώστε να προκύπτουν διαφορετικά αποτελέσματα, συνοδευόμενες με τεχνική έκθεση, πίνακες δεδομένων με τις επιλύσεις. Τμηματική παράδοση εργασιών μέσω της πλατφόρμας elearning.

Εξετάσεις σε όργανα στο πεδίο και γραπτό τεστ.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Παναγιωτόπουλος Ελ., Καριώτης Γ., Συμεωνίδης Π., Εφαρμοσμένη Τοπογραφία Τόμος Β, εκδότης: Εκδόσεις Δίσιγμα, 2010
  2. Κοφίτσας Ι., Μαθήματα Τοπογραφίας, εκδόσεις ΙΩΝ, 2009
  3. Καλτσίκης Χ., Φωτίου Αρ., Γενική Τοπογραφία, εκδότης: Ζήτη Πελαγία & Σία Ι.Κ.Ε., 1990
  4. Βλάχος Δ., Τοπογραφία τόμοι Α & Β. εκδόσεις ΑΠΘ, 1987