ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Χαρτογραφία Ι

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 204 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 2o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Χαρτογραφία Ι
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 2 4
Εργαστηριακές Ασκήσεις 1
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=137

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα αποσκοπεί στην απόκτηση βασικών γνώσεων στις απεικονίσεις και τα βασικά χαρακτηριστικά μεγέθη του σχήματος της γης, στα συστήματα αναφοράς συντεταγμένων, καθώς και στην απόκτηση γνώσεων ανάγνωσης, κατασκευής και αξιολόγησης ενός χάρτη.
Πιο συγκεκριμένα το μάθημα στοχεύει στη δυνατότητα των σπουδαστών να συντάσσουν χάρτες και να τους συσχετίζουν μεταξύ τους, γνωρίζοντας τις απαραίτητες μετατροπές που απαιτούνται για τη δημιουργία ενιαίου χαρτογραφικού υπόβαθρου


Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Αναγνωρίζει και κατανοεί τα χαρακτηριστικά ενός χάρτη και των συμβόλων του,
  • Κατανοεί τις βασικές αρχές σύνταξης μιας χαρτοσύνθεσης,
  • Δημιουργεί μια χαρτοσύνθεση σύμφωνα με τις ανάγκες και τις επιταγές της επιστήμης της Χαρτογραφίας,
  • Εκτιμά και επιλέγει το κατάλληλο σύστημα αναφοράς, σύμφωνα με τις ιδιότητές του,
  • Υπολογίζει μετατροπές συντεταγμένων από ένα σύστημα αναφοράς σε άλλο.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη εργασία

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:

  • Γενικά περί χαρτών. Η Χαρτογραφία σήμερα, βασικές έννοιες.
  • Ιστορία Χαρτογραφίας,
  • Κλίμακα χάρτη, ακρίβεια χάρτη και λεπτομέρεια. Μεταβαλλόμενη γραφική κλίμακα
  • Είδη χαρτών,
  • Ισοϋψείς καμπύλεςΠεριεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:
  • Γενικά περί χαρτών. Η Χαρτογραφία σήμερα, βασικές έννοιες.
  • Ιστορία Χαρτογραφίας,
  • Κλίμακα χάρτη, ακρίβεια χάρτη και λεπτομέρεια. Μεταβαλλόμενη γραφική κλίμακα
  • Είδη χαρτών,
  • Ισοϋψείς καμπύλες
  • Γεωειδές, Ελλειψοειδές και Σφαίρα. Βασικές αρχές των συστημάτων αναφοράς,
  • Συστήματα συντεταγμένων και χαρτογραφικές προβολές.
  • Προβολές που χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα και χαρακτηριστικά τους
  • Μετατροπές προβολικών συστημάτων
  • Χαρτογραφική αναπαράσταση, οπτική οργάνωση της πληροφορίας, αναγνωσιμότητα χάρτη
  • Χρήση θεματικών συμβόλων
  • Χαρτογραφική γενίκευση
  • Χαρτογραφικές Υπηρεσίες στην Ελλάδα.

Περιεχόμενα εργαστηριακών ασκήσεων:

  • Είδη κλίμακας, χαρακτηριστικά τους, εύρεση κλίμακας εκτύπωσης ενός χάρτη
  • Υπολογισμός συντεταγμένων σημείων
  • Προσαρμογή κλίμακας χάρτη
  • Ισοϋψείς καμπύλες
  • Σύνταξη χάρτη γενικής χρήσης
  • Μετατροπή συντεταγμένων
  • Χαρτογραφικός κάναβος και κάναβος τετραγωνισμού
  • Γεωειδές, Ελλειψοειδές και Σφαίρα. Βασικές αρχές των συστημάτων αναφοράς,
  • Συστήματα συντεταγμένων και χαρτογραφικές προβολές.
  • Προβολές που χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα και χαρακτηριστικά τους
  • Μετατροπές προβολικών συστημάτων
  • Χαρτογραφική αναπαράσταση, οπτική οργάνωση της πληροφορίας, αναγνωσιμότητα χάρτη
  • Χρήση θεματικών συμβόλων
  • Χαρτογραφική γενίκευση
  • Χαρτογραφικές Υπηρεσίες στην Ελλάδα.

Περιεχόμενα εργαστηριακών ασκήσεων:

  • Είδη κλίμακας, χαρακτηριστικά τους, εύρεση κλίμακας εκτύπωσης ενός χάρτη
  • Υπολογισμός συντεταγμένων σημείων
  • Προσαρμογή κλίμακας χάρτη
  • Ισοϋψείς καμπύλες
  • Σύνταξη χάρτη γενικής χρήσης
  • Μετατροπή συντεταγμένων
  • Χαρτογραφικός κάναβος και κάναβος τετραγωνισμού

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο)

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Λογισμικό Επεξεργασίας εικόνας, λογισμικό χαρτογραφικό και λογισμικό μετασχηματισμού συντεταγμένων
  • Ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης
  • Ηλεκτρονική αλληλογραφία
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Εργαστηριακές ασκήσεις13
Μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης26
Αυτοτελής Μελέτη39
Σύνολο117
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική.
Μέθοδος αξιολόγησης: Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Επίλυση Προβλημάτων, Εργαστηριακή Εργασία

Κριτήρια αξιολόγησης:

Επίλυση Προβλημάτων (Πρόοδος) : 10 %

Εργαστηριακές Ασκήσεις : 20 %

Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής : 35 %

Ερωτήσεις σύντομης απάντησης : 35 %

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. A.Robinson, J.Morrison, Ph.Muehrcke, A. Kimerling, S. Gutpill, Στοιχεία Χαρτογραφίας, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις ΕΜΠ, 2002
  2. Ε. Λιβιεράτος, Γενική Χαρτογραφία & Εισαγωγή στη Θεματική Χαρτογραφία, Εκδόσεις ΖΗΤΗ, 1988
  3. Β. Νάκος, Αναλυτική Χαρτογραφία, Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και βοηθήματα (Κάλλιπος), 2015, διαθέσιμο στο http://hdl.handle.net/11419/2233

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. International Journal of Cartography , https://www.tandfonline.com/loi/tica20#.VFfqb_mG98G
  2. Cartographic Perspectives http://www.cartographicperspectives.org/index.php/journal
  3. Cartography and Geographic Information Science https://www.tandfonline.com/loi/tcag20
  4. International Web Journal on Sciences and Technologies Affined to History of Cartography and Maps, http://www.e-perimetron.org