Βάσεις Δεδομένων
Γενικά
- Κωδικός: 302
- Εξάμηνο: 3ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνική
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (2) / Ασκήσεις Πράξης (1) / Εργαστηριακές Ασκήσεις (1)
- Μονάδες ECTS: 5
- Σελίδα μαθήματος: https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=516
- Διδάσκοντες: Γάκος Πασχάλης, Ευαγγελίδης Κωνσταντίνος
Περιεχόμενα μαθήματος
Περιεχόμενο διαλέξεων:
- Δεδομένα και Πληροφορίες, Βάση Δεδομένων, Σύστημα Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων (Ορισμοί, Γλώσσες & Διεπαφές, Κατηγορίες), Σύστημα Βάσης Δεδομένων, Κατάλογος Δεδομένων – Μεταδεδομένα, Λειτουργική Απεικόνιση Συστήματος ΒΔ, Ανθρώπινο Δυναμικό (Διαχειριστής, Σχεδιαστής)
- Αρχιτεκτονική ANSI-SPARC, Επίπεδα Αρχιτεκτονικής (Εξωτερικό, Εννοιολογικό, Εσωτερικό) , Παραδοσιακή Προσέγγιση (Μειονεκτήματα, Παράδειγμα), Προσέγγιση Βάσεων Δεδομένων (Πλεονεκτήματα, Παράδειγμα) , Ένα Παράδειγμα Βάσης Δεδομένων, Παράδειγμα Χρήσης SQL (Ορισμός, Εισαγωγή, Στιγμιότυπο, Ερώτημα)
- Μοντέλα Δεδομένων (Τύποι, Παραδείγματα), Μοντέλο Οντοτήτων – Συσχετίσεων, Οντότητα, Συσχέτιση, Χαρακτηριστικά (Ορισμός, Σημασία, Είδη, Πρωτεύον, Σύνθετο, Πολλαπλών Τιμών, Συναγόμενο), Είδη Συσχετίσεων, Συμμετοχή (Ολική, Μερική, Παράδειγμα)
- Λόγος Πολλαπλότητας, Παράδειγμα Λόγου Πολλαπλότητας 1:1, Παράδειγμα Λόγου Πολλαπλότητας 1:Μ, Παράδειγμα Λόγου Πολλαπλότητας Μ:Ν, Ασθενείς Οντότητες, Αναδρομικές Συσχετίσεις (Λεκτική Διαμόρφωση, Εντοπισμός), Μοντέλα Οντοτήτων Συσχετίσεων και Περιορισμοί, Ανάπτυξη ΜΟΣ στην Πράξη, Συλλογή Πληροφοριών (Εργαλεία Συλλογής), Σταδιακή Ανάπτυξη ΜΟΣ, Επεκτάσεις ΜΟΣ.
- Ανάλυση Αναγκών – Προσδιορισμός Οντοτήτων – Ανάπτυξη Μοντέλου Οντοτήτων Συσχετίσεων – Άσκηση Επέκτασης
- Το Σχεσιακό Μοντέλο, Πίνακας, Παράδειγμα Πίνακα, Πίνακες και Γεγονότα, Ορολογία Σχεσιακού Μοντέλου, Πρωτεύον Κλειδί, Είδη Πρωτεύοντος Κλειδιού, Τύπος Δεδομένων, Ξένο Κλειδί.
- Περιορισμοί Σχεσιακού Μοντέλου, Βασικός Περιορισμός, Η τιμή null, Παράδειγμα Χρήσης null, Ακεραιότητα Οντότητας, Ακεραιότητα Αναφοράς, Επιχειρηματικός Περιορισμός, Επιβολή Περιορισμών, Πράξεις Σχεσιακού Μοντέλου, Εισαγωγή Πλειάδας, Διαγραφή Πλειάδας, Σχήμα Σχεσιακής Β.Δ. (Παράδειγμα, Ερμηνεία).
- Μετατροπή Διαγράμματος Οντοτήτων – Συσχετίσεων σε Σχεσιακό Μοντέλο, Αλγόριθμος Μετατροπής, Μετατροπή Οντότητας, Μετατροπή Συσχέτισης 1:1, Μετατροπή Συσχέτισης 1:Μ, Μετατροπή Συσχέτισης Ν:Μ, Μετατροπή Χαρακτηριστικού Πολλαπλών Τιμών, Μετατροπή Ασθενούς Οντότητας, Σχήμα Σχεσιακής Βάσης Δεδομένων, Στιγμιότυπο.
- Προβολή, Επιλογή, Καρτεσιανό Γινόμενο, Ένωση, Διαφορά, Σύνθεση Τελεστών, Μετονομασία, Παραδείγματα Ερωτήσεων, Τομή Συνόλων, Φυσική Σύζευξη.
Μαθησιακοί Στόχοι
Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση της σημαντικότητας των βάσεων δεδομένων στο σχεδιασμό και την υλοποίηση συστημάτων γεωπληροφορικής. Στόχο του μαθήματος αποτελεί η απόκτηση γνώσεων στο σχεδιασμό σχεσιακών βάσεων δεδομένων και τη διαχείρισή τους με τη δομημένη γλώσσας αναζήτησης SQL.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
- Κατανοεί τις βασικές αρχές που διέπουν το σχεδιασμό των σχεσιακών βάσεων δεδομένων για τη διαχείριση πληροφοριών χώρου
- Σχεδιάζει βάσεις δεδομένων και να εκτελεί ερωτήματα διαχείρισης και αναζήτησης δεδομένων
- Αναγνωρίζει τη σημαντικότητα της φάσης του εννοιολογικού σχεδιασμού στην υλοποίηση ενός συστήματος γεωπληροφορικής
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Μέθοδοι Διδασκαλίας
Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Ανάπτυξη διαδικτυακών γεωχωρικών εφαρμογών με HTML/JavaScript
- Ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης
- Ηλεκτρονική αλληλογραφία
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 26 |
Εργαστηριακές ασκήσεις | 13 |
Ασκήσεις Πράξης | 13 |
Εργαστηριακή Εργασία | 59 |
Αυτοτελής Μελέτη | 38 |
Σύνολο | 149 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
- Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
- Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Επίλυση Προβλημάτων
- Κριτήρια αξιολόγησης: η επιτυχημένη επιλογή απάντησης και η επιτυχημένη επίλυση προβλημάτων
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Ευάγγελος Κεχρής, Σχεσιακές βάσεις δεδομένων, 2η ΕΚΔΟΣΗ, Εκδόσεις Κριτική, 2015
- Ramakrishan. Gehkre, Συστήματα Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων τ/α’ 1η Έκδοση, Εκδόσεις Τζιόλα & Υιοί ΟΕ, 2002
- R. Elmasri & S. Navathe (μεταφραση: Μ. Χατζόπουλος), Θεμελιώδεις Αρχές Συστημάτων Βάσεων Δεδομένων (τόμος α ́) 5η έκδοση, Εκδόσεις Δίαυλος, 2001