ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βάσεις Δεδομένων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 302 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 3ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Βάσεις Δεδομένων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 2 5
Ασκήσεις Πράξης 1
Εργαστηριακές Ασκήσεις 1
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=516

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση της σημαντικότητας των βάσεων δεδομένων στο σχεδιασμό και την υλοποίηση συστημάτων γεωπληροφορικής. Στόχο του μαθήματος αποτελεί η απόκτηση γνώσεων στο σχεδιασμό σχεσιακών βάσεων δεδομένων και τη διαχείρισή τους με τη δομημένη γλώσσας αναζήτησης SQL.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοεί τις βασικές αρχές που διέπουν το σχεδιασμό των σχεσιακών βάσεων δεδομένων για τη διαχείριση πληροφοριών χώρου
  • Σχεδιάζει βάσεις δεδομένων και να εκτελεί ερωτήματα διαχείρισης και αναζήτησης δεδομένων
  • Αναγνωρίζει τη σημαντικότητα της φάσης του εννοιολογικού σχεδιασμού στην υλοποίηση ενός συστήματος γεωπληροφορικής
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Περιεχόμενο διαλέξεων:

  • Δεδομένα και Πληροφορίες, Βάση Δεδομένων, Σύστημα Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων (Ορισμοί, Γλώσσες & Διεπαφές, Κατηγορίες), Σύστημα Βάσης Δεδομένων, Κατάλογος Δεδομένων – Μεταδεδομένα, Λειτουργική Απεικόνιση Συστήματος ΒΔ, Ανθρώπινο Δυναμικό (Διαχειριστής, Σχεδιαστής)
  • Αρχιτεκτονική ANSI-SPARC, Επίπεδα Αρχιτεκτονικής (Εξωτερικό, Εννοιολογικό, Εσωτερικό) , Παραδοσιακή Προσέγγιση (Μειονεκτήματα, Παράδειγμα), Προσέγγιση Βάσεων Δεδομένων (Πλεονεκτήματα, Παράδειγμα) , Ένα Παράδειγμα Βάσης Δεδομένων, Παράδειγμα Χρήσης SQL (Ορισμός, Εισαγωγή, Στιγμιότυπο, Ερώτημα)
  • Μοντέλα Δεδομένων (Τύποι, Παραδείγματα), Μοντέλο Οντοτήτων – Συσχετίσεων, Οντότητα, Συσχέτιση, Χαρακτηριστικά (Ορισμός, Σημασία, Είδη, Πρωτεύον, Σύνθετο, Πολλαπλών Τιμών, Συναγόμενο), Είδη Συσχετίσεων, Συμμετοχή (Ολική, Μερική, Παράδειγμα)
  • Λόγος Πολλαπλότητας, Παράδειγμα Λόγου Πολλαπλότητας 1:1, Παράδειγμα Λόγου Πολλαπλότητας 1:Μ, Παράδειγμα Λόγου Πολλαπλότητας Μ:Ν, Ασθενείς Οντότητες, Αναδρομικές Συσχετίσεις (Λεκτική Διαμόρφωση, Εντοπισμός), Μοντέλα Οντοτήτων Συσχετίσεων και Περιορισμοί, Ανάπτυξη ΜΟΣ στην Πράξη, Συλλογή Πληροφοριών (Εργαλεία Συλλογής), Σταδιακή Ανάπτυξη ΜΟΣ, Επεκτάσεις ΜΟΣ.
  • Ανάλυση Αναγκών – Προσδιορισμός Οντοτήτων – Ανάπτυξη Μοντέλου Οντοτήτων Συσχετίσεων – Άσκηση Επέκτασης
  • Το Σχεσιακό Μοντέλο, Πίνακας, Παράδειγμα Πίνακα, Πίνακες και Γεγονότα, Ορολογία Σχεσιακού Μοντέλου, Πρωτεύον Κλειδί, Είδη Πρωτεύοντος Κλειδιού, Τύπος Δεδομένων, Ξένο Κλειδί.
  • Περιορισμοί Σχεσιακού Μοντέλου, Βασικός Περιορισμός, Η τιμή null, Παράδειγμα Χρήσης null, Ακεραιότητα Οντότητας, Ακεραιότητα Αναφοράς, Επιχειρηματικός Περιορισμός, Επιβολή Περιορισμών, Πράξεις Σχεσιακού Μοντέλου, Εισαγωγή Πλειάδας, Διαγραφή Πλειάδας, Σχήμα Σχεσιακής Β.Δ. (Παράδειγμα, Ερμηνεία).
  • Μετατροπή Διαγράμματος Οντοτήτων – Συσχετίσεων σε Σχεσιακό Μοντέλο, Αλγόριθμος Μετατροπής, Μετατροπή Οντότητας, Μετατροπή Συσχέτισης 1:1, Μετατροπή Συσχέτισης 1:Μ, Μετατροπή Συσχέτισης Ν:Μ, Μετατροπή Χαρακτηριστικού Πολλαπλών Τιμών, Μετατροπή Ασθενούς Οντότητας, Σχήμα Σχεσιακής Βάσης Δεδομένων, Στιγμιότυπο.
  • Προβολή, Επιλογή, Καρτεσιανό Γινόμενο, Ένωση, Διαφορά, Σύνθεση Τελεστών, Μετονομασία, Παραδείγματα Ερωτήσεων, Τομή Συνόλων, Φυσική Σύζευξη.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο)

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Ανάπτυξη διαδικτυακών γεωχωρικών εφαρμογών με HTML/JavaScript
  • Ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης
  • Ηλεκτρονική αλληλογραφία
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Εργαστηριακές ασκήσεις13
Ασκήσεις Πράξης13
Εργαστηριακή Εργασία59
Αυτοτελής Μελέτη38
Σύνολο149
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
  • Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
  • Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Επίλυση Προβλημάτων
  • Κριτήρια αξιολόγησης: η επιτυχημένη επιλογή απάντησης και η επιτυχημένη επίλυση προβλημάτων

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Ευάγγελος Κεχρής, Σχεσιακές βάσεις δεδομένων, 2η ΕΚΔΟΣΗ, Εκδόσεις Κριτική, 2015
  2. Ramakrishan. Gehkre, Συστήματα Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων τ/α’ 1η Έκδοση, Εκδόσεις Τζιόλα & Υιοί ΟΕ, 2002
  3. R. Elmasri & S. Navathe (μεταφραση: Μ. Χατζόπουλος), Θεμελιώδεις Αρχές Συστημάτων Βάσεων Δεδομένων (τόμος α ́) 5η έκδοση, Εκδόσεις Δίαυλος, 2001