Ανθρωπογεωγραφία – Οικονομική Γεωγραφία
Γενικά
- Κωδικός: 303
- Εξάμηνο: 3ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Επιστημονικής Περιοχής
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνική
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (3)
- Μονάδες ECTS: 4
Περιεχόμενα μαθήματος
Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:
- Εισαγωγή στην επιστημολογία της γεωγραφίας
- Εισαγωγή στη χωρική ανάλυση (χωροθέτηση, κινήσεις, ροές, δίκτυα, κόμβοι, όρια, επίπεδα του χώρου)
- Τα κλασικά υποδείγματα οργάνωσης του αγροτικού χώρου, εγκατάσταση βιομηχανικών δραστηριοτήτων, το δίκτυο οικισμών και η οργάνωση του χώρου.
- Το κόστος μεταφοράς και θεωρίες εγκατάστασης παραγωγικών δραστηριοτήτων, περιοχές αγοράς και εγκατάσταση επιχειρήσεων
- Ανάλυση του αστικού χώρου, διαδικασία αστικοποίησης.
- Ανάλυση του περιφερειακού χώρου, πόλη και περιοχή επιρροής, συστήματα πόλεων.
- Ζητήματα γεωγραφικών ανισοτήτων σε μικρή, μεσαία και μεγάλη κλίμακα.
- Γεωγραφία του πληθυσμού, της ανάπτυξης και υπανάπτυξης.
- Θεωρίες περιφερειακής ανάπτυξης
- Παγκοσμιοποίηση και άνιση ανάπτυξη
Μαθησιακοί Στόχοι
Στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή στην επιστήμη της Ανθρωπογεωγραφίας και της Οικονομικής Γεωγραφίας. Βασικός σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση της χωρικής διάστασης των ανθρώπινων δραστηριοτήτων με βάση παλαιότερες και σύγχρονες θεωρίες και η συγκρότηση ενός βασικού θεωρητικού υποβάθρου για την κατανόηση των μαθημάτων χωρικού σχεδιασμού σε διάφορες κλίμακες του χώρου, όπως η πολεοδομία και η χωροταξία.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
- Κατανοεί τα κοινωνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά του γεωγραφικού χώρου και τις μεταξύ τους σχέσεις
- Κατανοεί τις βασικές θεωρίες για τον χώρο και την άνιση χωρική ανάπτυξη
- Αναγνωρίζει ποια κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα μπορούν να θεωρηθούν ως σχετιζόμενα με το χώρο
- Εντάσσει τα διάφορα προβλήματα που σχετίζονται με τον χώρο σε αντίστοιχες θεωρίες ανάλογα και με τα διαφορετικά χωρικά επίπεδα (αστικό, περιφερειακό, τοπικό, εθνικό, διεθνές)
Γενικές Ικανότητες
- Αυτόνομη εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Μέθοδοι Διδασκαλίας
Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικών εποπτικών μέσων
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω e–learning
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 |
Αυτοτελής μελέτη | 65 |
Σύνολο | 104 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
Ερωτήσεις Ανάπτυξης είτε/και Πολλαπλής Επιλογής
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Λόης Λαμπριανίδης, Οικονομική Γεωγραφία 2η Έκδοση, Εκδόσεις Πατάκης, 2012
- Ιωσηφίδης Θ., Τερκενλή Θ. και Χωριανόπουλος Ι., Ανθρωπογεωγραφία: Άνθρωπος, Κοινωνία, Χώρος, Εκδόσεις Κριτική, 2007
- Βα ου, Ντίνα Κωστής Χατζημιχάλης, Ο χώρος στην αριστερή σκέψη , Νήσος Ινστιτούτο Νίκος Πουλαντζάς, 2012
- Κουρλιούρος Η., Διαδρομές στις θεωρίες του χώρου, Εκδόσεις ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ, 2011
- ΓΕΩΓΡΑΦΙΕΣ, Εξαμηνιαία έκδοση επιστημών του χώρου, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Γεωγραφίας, http://geographies.gr/
- ΑΕΙΧΩΡΟΣ, Περιοδικό διαλόγου για θέματα Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Ανάπτυξης, Τμήμα Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας, http://www.aeihoros.gr/