ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γεωδαισία ΙV: Δορυφορική (GPS)

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 501 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 5ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Γεωδαισία ΙV: Δορυφορική (GPS)
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 2 6
Ασκήσεις Πράξης 1
Εργαστηριακές ασκήσεις 2
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Επιστημονικής Περιοχής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:   (101) Μαθηματικά, (103) Στατιστική και Θεωρία σφαλμάτων, (201) Γεωδαισία ΙΙ: Αποτυπώσεις – χαράξεις, (403) Γεωδαισία ΙΙΙ: Γεωμετρική και Δίκτυα, (206) Τεχνικό-Τοπογραφικό σχέδιο ΙΙ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=787

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Επίπεδο ταξινόμησης μαθησιακών αποτελεσμάτων 6
Περιγραφικός δείκτης επιπέδου 6.
Το μάθημα Γεωδαισία ΙV : Δορυφορική (GPS), εντάσσεται στα μαθήματα Επιστημονικής Περιοχής (Μάθημα Ειδικότητας).

Οι φοιτητές/τριες θα μπορούν να σχεδιάζουν και να εκτελούν γεωδαιτικές και τοπογραφικές μετρήσεις, με χρήση της τεχνολογίας των δορυφορικών συστημάτων εντοπισμού θέσης GNSS και να προβαίνουν στις απαραίτητες διαδικασίες, ώστε μετά την επεξεργασία των παρατηρήσεων να παράγουν τελικό προϊόν. Συνοπτικά, έρχονται σε επαφή με τα παγκόσμια συστήματα αναφοράς, την αναλυτική παρουσίαση των προβολικών συστήματα που χρησιμοποιούντα στον Ελλαδι­κό χώρο και με τα συστήματα μέτρησης GNSS (GPS, GLONASS, GALLILEO). Αναφορά στη δομή των δορυφορικών σημάτων, τις φέρουσες συχνότητες, κώδικες και τροχιακά στοιχεία. Δέκτες και κατηγορίες δορυ­φο­ρι­κού εντοπισμού, τεχνολογίες δεκτών και κεραιών. Εμβάθυνση στις μεθόδους μέτρησης (απόλυτος/σχε­τικός, στατικός/κινηματικός, RTK και αποτύπωση). Ακρίβεια και παράγοντες που επηρεάζουν. Λογισμικά που χρησιμοποιούνται. Μέτρηση, επίλυση και συνόρθωση. Προσδιορισμός υψομέτρου και ακρίβειες. Το σύστημα εντοπισμού HEPOS.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
• Λήψη αποφάσεων για μεμονωμένη χρήση τεχνολογίας GNSS ή συνδυασμένη.
• Αυτόνομη εργασία
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, ιδιαίτερα για τη σύνταξη του κατάλληλου υποβάθρου
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής ιδιαίτερα για την επίτευξη του στόχου απόδοσης, σε εφαρμογή προδιαγραφών, υπό την οικονομική προσέγγιση και την τεχνικώς άρτια απόδοση.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σκοπός: η επαφή με τα παγκόσμια συστήματα αναφοράς, τα προβολικά συστήματα, που χρησιμο­ποιούντα στον Ελλαδικό χώρο, τα συστήματα μέτρησης GNSS, τους απαραίτητους ελέγχους, τις επιλύσεις και τις αξιολογήσεις των αποτελεσμάτων. Κατανόηση σφαλμάτων μετασχηματισμών και μετρήσεων με τα συστήματα GNSS, για αυτόνομη εργασία, αλλά και συμμετοχή σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

Στόχοι: να σχεδιάζουν και να εκτελούν γεωδαιτικές και τοπογραφικές μετρήσεις, με χρήση της τεχνολογίας των δορυφορικών συστημάτων εντοπισμού θέσης GNSS και να προβαίνουν στις απαραίτητες διαδικασίες, ώστε μετά την επεξεργασία των παρατηρήσεων να παράγουν τελικό προϊόν.

Περιγραφή μαθήματος: Τα μέρη του συστήματος GPS. Δορυφορικές τροχιές. Το δορυφορικό σήμα. Συστήματα αναφοράς – δορυφορικά συστήματα εντοπισμού θέσης με τα συστήματα μέτρησης GNSS, μέθοδοι και τεχνικές μετρήσεων, παράγοντες που επηρεάζουν την ακρίβεια, αξιολόγηση εφαρμογής μεθόδου, μετρήσεις και επιλύσεις. Η εφαρμογή σε τριγωνομετρικά δίκτυα και αποτυπώσεις. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα με εφαρμογή μεθόδων κλασικής Τοπογραφίας.

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:
• Εισαγωγή. Δορυφορικά συστήματα εντοπισμού (GPS, GLONASS, GALLILEO)
• Δομή των δορυφορικών σημάτων, συχνότητες, κώδικες, τροχιές.
• Συστήματα αναφοράς παγκόσμια και τοπικά.
• Μετασχηματισμοί γεωκεντρικών συντεταγμένων.
• Προβολικά συστήματα συντεταγμένων. Μετασχηματισμοί.
• Συστήματα GNSS
• Σφάλματα συστημάτων GNSS
• Μέθοδοι μέτρησης συστημάτων GNSS
• Επίλυση, συνορθώσεις. Τεχνικές υπολογισμού συν/νων μέσω διαδικτύου
• Εφαρμογή GNSS στην αποτύπωση, προβλήματα, συνδυασμοί, ακρίβειες
• Εφαρμογές συστημάτων GNSS
• Πρακτικές στον ελληνικό χώρο
• Το σύστημα εντοπισμού HEPOS

Περιεχόμενο διαλέξεων εργαστηρίου:
• Εκπόνηση ομαδικής εργασίας με στατικές μετρήσεις στο ύπαιθρο.
• Επεξεργασία, επίλυση συνόρθωση μετρήσεων σε κατάλληλο λογισμικό.
• Εκπόνηση ομαδικής εργασίας με κινηματική μέθοδο μετρήσεων στο ύπαιθρο.
• Επεξεργασία, επίλυση συνόρθωση μετρήσεων σε κατάλληλο λογισμικό.
• Δημιουργία σχεδιαστικού αρχείου με τις μετρήσεις.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο
Εργαστήριο πεδίο και σε Η/Υ

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικών εποπτικών μέσων
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω e-learning

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Α/Π13
Εργαστηριακές ασκήσεις26
Προετοιμασία ασκήσεων13
Επίλυση ασκήσεων39
Αυτοτελής μελέτη56
Σύνολο173
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
Στη θεωρία : γραπτή εξέταση (80%), με ερωτήσεις πολλα­πλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και επίλυ­ση προβλημάτων. Σε κάθε ερώτηση αναγράφεται ο βαθμός.

Στο εργαστήριο (20%) : Απαραίτητη η παράδοση των εργα­σιών, συνο­δευόμενες με τεχνικές εκθέσεις, πίνακες, δια­γράμ­μα­τα, ανάλογα με τα παραδοτέα. Κάθε εργασία πρέπει να είναι προβιβάσιμη.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Α. Φωτίου – Χ. Πικριδάς, GPS και γεωδαιτικές εφαρμογές, Τόμος Β, εκδόσεις ΖΗΤΗ, 2012
  2. Α. Φωτίου, Γεωμετρική γεωδαισία, εκδότης Ζήτη Πελαγία & Σια Ι.Κ.Ε., 2007