Χωροταξικός Σχεδιασμός

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:

• Εισαγωγή στο χωροταξικό σχεδιασμό (θεωρητικά) και στο σύστημα χωροταξικού σχεδιασμού-προγραμματισμού στην Ελλάδα
• Εμφάνιση και ιστορική εξέλιξη του χωροταξικού σχεδιασμού στην Ελλάδα και διεθνώς
• Βιώσιμη ανάπτυξη και περιβαλλοντική διάσταση του χωροταξικού σχεδιασμού
• Θεσμικό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού
• Είδη χωροταξικών σχεδίων και περιεχόμενο αυτών
• Διαδικασία σύνταξης χωροταξικών σχεδίων και προδιαγραφές
• Χαρτογραφική υποστήριξη χωροταξικών σχεδίων
Περιεχόμενο εργασιών:
• Η έννοια και το περιεχόμενο των προβλημάτων χωρικού σχεδιασμού με έμφαση στη χωροταξία: αναγνώριση μέσα από τη μελέτη χωροταξικών σχεδίων
• Σχεδιασμός σε επίπεδο περιφέρειας και μεγάλες χωρικές ενότητες (νομός, παράκτια ζώνη κ.ά.) και τομεακός χωροταξικός σχεδιασμός (γεωγραφική οργάνωση των παραγωγικών τομέων): χαρτογραφική απεικόνιση, άξονες και πόλοι χωρικής οργάνωσης, κατευθύνσεις χωρικής οργάνωσης κατά θέμα / περιοχή

Μαθησιακοί Στόχοι

Στόχος του μαθήματος είναι η απόκτηση βασικών γνώσεων στον χωροταξικό σχεδιασμό, σε επίπεδο θεωρίας και εφαρμογών.

Σκοπός: Η κατανόηση του ρόλου και των αρχών του χωροταξικού σχεδιασμού, η γνώση του περιεχομένου, της μεθοδολογίας και των χαρτογραφικών μεθόδων / προϋποθέσεων των χωροταξικών σχεδίων καθώς και των εφαρμογών του χωροταξικού σχεδιασμού στην Ελλάδα.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• Γνωρίζει τι είναι ο χωροταξικός σχεδιασμός και πως συνδέεται με άλλες μορφές χωρικού σχεδιασμού
• Διακρίνει τα προβλήματα που έχουν χωροταξική διάσταση
• Γνωρίζει ποιο είναι το θεσμικό πλαίσιο του χωροταξικού σχεδιασμού και ποια τα ισχύοντα χωροταξικά σχέδια στην Ελλάδα
• Γνωρίζει τα βασικά στοιχεία και ‘βήματα’ για την εκπόνηση ενός χωροταξικού σχεδίου

Γενικές Ικανότητες

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Αυτόνομη εργασία
• Ομαδική εργασία
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας)
Εργαστήριο και με χρήση Η/Υ

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικών εποπτικών μέσων
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω e-learning

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Α/Π
Εργαστηριακές ασκήσεις26
Προετοιμασία ασκήσεων13
Επίλυση ασκήσεων/Συγγραφή εργασίας39
Αυτοτελής μελέτη43
Σύνολο147

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
Δοκιμασία πολλαπλής επιλογής είτε/και Ερωτήσεις Ανάπτυξης (60%)
Γραπτή εργασία και εργαστηριακή εξέταση (40%). Η εργασία για να ληφθεί υπόψη πρέπει να είναι προβιβάσιμη.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Αγγελίδης Μ., Χωροταξικός σχεδιασμός και βιώσιμη ανάπτυξη, Εκδόσεις Μ. Αθανασόπουλου- Σ. Αθανασόπουλος Ο.Ε, 2009
  2. Μαρία Γιαουτζη, Αναστασία Στρατηγέα, Χωροταξικός Σχεδιασμός Θεωρία και Πράξη, Εκδόσεις Κριτική ΑΕ, 2011.
  3. Βαϊου, Ντίνα & Κωστής Χατζημιχάλης, ‘Ο χώρος στην αριστερή σκέψη’, Νήσος & Ινστιτούτο Νίκος Πουλαντζάς, 2012.
  4. ΓΕΩΓΡΑΦΙΕΣ, Εξαμηνιαία έκδοση επιστημών του χώρου, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Γεωγραφίας
  5. ΑΕΙΧΩΡΟΣ, Περιοδικό διαλόγου για θέματα Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Ανάπτυξης, Τμήμα Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας, (http://www.aeihoros.gr/)