ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οδοποιία ΙΙΙ: Γεωπληροφορική και Συγκοινωνιακά Έργα

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 605 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Οδοποιία ΙΙΙ: Γεωπληροφορική και Συγκοινωνιακά Έργα
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 2 4
Ασκήσεις Πράξης 1
Εργαστηριακές Ασκήσεις 1
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Επιστημονικής Περιοχής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=385

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα αποσκοπεί στην κατανόηση της σημασίας της γεωχωρικής διάστασης της πληροφορίας στον τομέα των Μεταφορών και της συσχέτισης της γεωγραφίας με την κινητικότητα αγαθών και ανθρώπων. Επίσης στην αναγνώριση των ολοένα και αυξανόμενων και διαρκώς εξελισσόμενων εφαρμογών της Γεωπληροφορικής στα Συγκοινωνιακά Έργα. Ειδικότερα, το μάθημα στοχεύει στην απόκτηση βασικών γνώσεων Συγκοινωνιακής Τεχνικής και τεχνολογιών Γεωπληροφορικής και Τηλεματικής για τις Μεταφορές.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• Αναγνωρίζει τα θεμελιώδη μεγέθη της συγκοινωνιακής τεχνικής και να προσδιορίζει ποιοτικά και ποσοτικά την κατάσταση ενός οδικού δικτύου
• Περιγράφει με τεχνικές λεπτομέρειες τις προδιαγραφές των τεχνολογιών αιχμής της επιστήμης της Γεωπληροφορικής που έχουν εφαρμογή στον τομέα των Μεταφορών με έμφαση στα Συγκοινωνιακά Έργα
• Να διακρίνει τη συμμετοχή σύγχρονων εργαλείων λογισμικού και εξοπλισμού Γεωπληροφορικής στη λειτουργική αρχιτεκτονική ενός συγκοινωνιακού έργου
• Να δημιουργεί λύσεις βασισμένες σε υπηρεσίες βάσει θέσης (γεωυπηρεσίες) που θα αποσκοπούν στη βελτίωση της κινητικότητας αγαθών και προσώπων και θα εγείρουν επιχειρηματικές προκλήσεις

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:
• Κυκλοφοριακή/Συγκοινωνιακή Τεχνική: Σύστημα Μεταφορών, Ιεράρχηση Οδών, Οδικά δίκτυα, Θεμελιώδη μεγέθη κυκλοφορίας (Φόρτος, Πυκνότητα, Ταχύτητα), Θεμελιώδες Διάγραμμα Κυκλοφορίας.
• Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών για τις Μεταφορές (GIS-T): Συστήματα Γραμμικής Αναφοράς, Γεωκωδικοποίηση (Geocoding), Δρομολόγηση (Routing). Υπηρεσίες βάσει Θέσης (Location-based Services), Γεωυπηρεσίες (Geoservices) και εφαρμογές τους στις Μεταφορές.
• Τηλεματική για τις Μεταφορές – Συστήματα Ευφυών Μεταφορών (Intelligent Transportation Systems): Προηγμένα Συστήματα Διαχείρισης της Κυκλοφορίας (Advanced Traffic Management Systems), Προηγμένα Συστήματα Πληροφόρησης Μετακινουμένων (Advanced Traveler Information Systems, ATIS)
Περιεχόμενα εργαστηριακών ασκήσεων:
• Επισκόπηση γεωγραφικών δεδομένων σε Περιβάλλον QGIS
• Ανίχνευση και λήψη γεωχωρικού συνόλου δεδομένων και δημιουργία ενός GIS έργου
• Βασικές γεωχωρικές λειτουργίες
• Ιεράρχηση Οδικών Δικτύων με βάση τα λειτουργικά χαρακτηριστικά τους. Συμβολισμός θεματικών επιπέδων με βάση τις τιμές περιγραφικών χαρακτηριστικών
• Συσχέτιση Οδικού Δικτύου με Κυκλοφοριακά Δεδομένα. Σύνδεση ενός θεματικού επιπέδου με εξωτερική περιγραφική πληροφορία
• Συστήματα Γραμμικής Αναφοράς. Δημιουργία σημείων βαθμονόμησης. Δημιουργία δικτύου διαδρομών
• Εξωτερικά γεγονότα (events). Αναφορά σημειακών και γραμμικών γεγονότων σε δίκτυα διαδρομών
• Εφαρμογές Συστημάτων Γραμμικής Αναφοράς στις Μεταφορές (GIS for Transportation). Παραδείγματα στην Οδοποιία (Assets Management) και την Οδική Ασφάλεια (Accidents Management)
• Γεωκωδικοποίηση. Αναφορά γεγονότων βάσει διευθύνσεων με χρήση α) προσαρμοσμένου αστικού δικτύου και β) παρόχων (Google, Open Street Maps).
• Δρομολόγηση.
• Ολοκληρωμένο έργο: Ιεράρχιση, Γραμμική αναφορά, Γεωκωδικοποίηση, Δρομολόγηση
• Προηγμένα Συστήματα Διαχείρισης της Κυκλοφορίας (Advanced Traffic Management Systems), Προηγμένα Συστήματα Πληροφόρησης Μετακινουμένων (Advanced Traveler Information Systems, ATIS)

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο)

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

• Λογισμικό Συστημάτων Γεωγραφικών Πληροφοριών και εξειδικευμένα Πρόσθετα αυτού
• Ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης
• Ηλεκτρονική αλληλογραφία

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης σε μικρότερες ομάδες φοιτητών13
Εργαστηριακές ασκήσεις13
Μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης22
Αυτοτελής Μελέτη45
Σύνολο119
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Επίλυση Προβλημάτων
Κριτήρια αξιολόγησης: η επιτυχημένη επιλογή απάντησης και η επιτυχημένη επίλυση προβλημάτων

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Rodrigue, J. P., Comtois, C., & Slack, B. (2009). The geography of transport systems. Routledge
  2. Φραντζεσκάκης Ιωάννης Μ.,Πιτσιάβα – Λατινοπούλου Μαγδαληνή Χ.,Τσαμπούλας Δημήτριος Α. Διαχείριση Κυκλοφορίας (2002). Διαθέτης (Εκδότης): Α. ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ & ΣΙΑ Ι.Κ.Ε.
  3. Lex Berman, Technical Training Workshop Series, Center for Geographic Analysis, Harvard University, Website: http://maps.cga.harvard.edu/qgis/