ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οδοποιία ΙV: Οδοστρώματα και Οργάνωση εργοταξίου

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 710 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 7ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Οδοποιία ΙV: Οδοστρώματα και Οργάνωση εργοταξίου
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 3 3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Επιστημονικής Περιοχής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:   (304) Οδοποιία Ι: Γεωμετρικός σχεδιασμός Οδών, (404) Οδοποιία ΙΙ: Χωματισμοί – Κόμβοι, (605) Οδοποιία ΙΙΙ: Γεωπληροφορική και Συγκοινωνιακά Έργα
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=966

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Επίπεδο ταξινόμησης μαθησιακών αποτελεσμάτων 6
Περιγραφικός δείκτης επιπέδου 6.
Το μάθημα Οδοποιία ΙV: Οδοστρώματα και Οργάνωση εργοταξίου, εντάσσεται στα μαθήματα Επιστημονικής Περιοχής (Μάθημα Ειδικότητας).
Σκοπός της ύλης του μαθήματος η απόκτηση ικανοτήτων που πρέπει να διαθέτει ο/η απόφοιτος/η για αυτοδύναμη, αλλά και ομαδική εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, προκειμένου να γνωρίζει τη κατασκευαστική δομή της οδού, τα είδη των οδοστρωμάτων, να έχει τη δυνατότητα διαστασιολόγησης, να γνωρίζει τις θεμελιώδεις αρχές της κατασκευής και συντήρησης των οδο­στρωμάτων και τις ισχύουσες οδηγίες ΟΜΟΕ, ΕΤΕΠ. Παράλληλα, να αποκτήσει βασική κατάρτιση στον προγραμματισμό και οργάνωση των εργασιών κατασκευής και από την άποψη της οικονομίας, αλλά και της ασφάλειας των εργαζομένων.

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• γνωρίζει τη κατασκευαστική δομή της οδού και τα είδη των οδοστρωμάτων
• εφαρμόζει τις προδιαγραφές από ΕΤΕΠ
• γνωρίζει τη συμπεριφορά των ασφαλτικών υλικών
• διαστασιολογεί τα οδοστρώματα και να έχει ενεργό ρόλο σε όλες της φάσεις κατασκευής, είτε ως εργολήπτης, είτε ως επιβλέπων μηχανικός
• αξιολογούν τα οδοστρώματα, να εντοπίζουν αστοχίες ή/και φθορές με αυτόματη καταγραφή, σε εφαρμογή των ΟΜΟΕ-ΚΚΟ
• προγραμματίζει και οργανώνει τις εργασίες κατασκευής υπό ασφαλείς συνθήκες εκτέλεσης
• εκτιμά την οικονομία των κατασκευών από τη διαχείριση και τον προγραμματισμό του έργου

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραί­τη­των τεχνολογιών
• Λήψη αποφάσεων για την επάρκεια και την ποιότητα των δεδομένων, προκειμένου βάσει των χωματισμών το έργο να είναι και οικονομικό ή αν απαιτούνται οριζοντιογραφικές ή/και υψομετρικές βελτιώσεις, όπως και για την επιλογή κόμβων και τη γεωμετρία αυτών.
• Ομαδική εργασία, είναι το αντικείμενο από τη φύση του (πχ τεχνικά έργα, υδραυλικά, περιβάλ­λον κλπ) για ανταλλαγή δεδομένων.
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σκοπός: η απόκτηση ικανοτήτων που πρέπει να διαθέτει ο πτυχιούχος, για αυτοδύναμη, αλλά και ομαδική εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, προκειμένου : να γνωρίζει τη κατασκευαστική δομή της οδού, τα είδη των οδοστρωμάτων, να έχει τη δυνατότητα διαστασιολόγησης, να γνωρίζει τις θεμελιώδεις αρχές της κατασκευής και συντήρησης των οδοστρωμάτων και τις ισχύουσες οδηγίες ΟΜΟΕ, ΕΤΕΠ. Παράλληλα, να αποκτήσει βασική κατάρτιση στον προγραμματισμό και οργάνωση των εργασιών κατασκευής και από την άποψη της οικονομίας, αλλά και της ασφάλειας των εργαζομένων.
Στόχος : του μαθήματος είναι η απόκτηση βασικών γνώσεων για τον τρόπο υπολογισμού των οδοστρωμάτων, τη κατασκευή, προγραμματισμό και οργάνωση των εργασιών, ώστε να πραγματο­ποιούνται με οικονομικό, τεχνικώς αποδεκτό και ασφαλή τρόπο.

Περιγραφή μαθήματος:
Κατασκευαστικές απαιτήσεις έργου. Φέρουσα ικανότητα εδάφους. Συμπύκνωση του εδάφους, δοκιμή Proctor, δοκιμή CBR. Ιστορική εξέλιξη οδοστρωμάτων, είδη οδοστρωμάτων, αρχές υπολογισμού οδοστρωμάτων. Κατασκευαστική δομή της οδού, κατασκευή σε φάσεις. Αδρανή υλικά, άσφαλτος, ασφαλτικά υλικά, θερμά και ψυχρά ασφαλτομίγματα. Μέθοδοι διαστασιολόγησης εύκαμπτων οδοστρωμάτων. Μηχανικά χαρακτηριστικά υλικών. Στρώσεις εύκαμπτων οδοστρω­μάτων. Διάστρωση και συμπύκνωση. Αντιολησθηρά οδοστρώματα. Διαστασιολόγηση και κατασκευή δύσκαμπτων οδοστρωμάτων. Ενίσχυση δύσκαμπτων οδοστρωμάτων. ΕΤΕΠ 05-03-01-00 & ΕΤΕΠ 05-03-05-01. Κατάταξη κατάστασης οδοστρωμάτων (ΟΜΟΕ-ΚΚΟ), αστοχίες και φθορές, συντήρηση οδοστρωμάτων. Αξιολόγηση οδοστρωμάτων και μέτρηση επιφανειακών χαρακτηριστικών. Χρονικός προγραμματισμός κατασκευών τεχνικών έργων. Οργάνωση κατασκευών οικονομία και ασφάλεια τεχνικών έργων.

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:
• Κατασκευαστικές απαιτήσεις έργου. Φέρουσα ικανότητα εδάφους.
• Συμπύκνωση του εδάφους, δοκιμή Proctor, δοκιμή CBR.
• Ιστορική εξέλιξη οδοστρωμάτων, είδη οδοστρωμάτων, αρχές υπολογισμού οδοστρωμάτων. Κατασκευαστική δομή της οδού, κατασκευή σε φάσεις.
• Αδρανή υλικά, άσφαλτος, ασφαλτικά υλικά, θερμά και ψυχρά ασφαλτομίγματα.
• Μέθοδοι διαστασιολόγησης εύκαμπτων οδοστρωμάτων.
• Μηχανικά χαρακτηριστικά υλικών. Στρώσεις εύκαμπτων οδοστρωμάτων.
• Διάστρωση και συμπύκνωση. Αντιολησθηρά οδοστρώματα.
• Διαστασιολόγηση και κατασκευή δύσκαμπτων οδοστρωμάτων. Ενίσχυση δύσκαμπτων οδοστρω­μάτων.
• ΕΤΕΠ 05-03-01-00 & ΕΤΕΠ 05-03-05-01.
• Κατάταξη κατάστασης οδοστρωμάτων (ΟΜΟΕ-ΚΚΟ), αστοχίες και φθορές, συντήρηση οδοστρωμάτων.
• Αξιολόγηση οδοστρωμάτων και μέτρηση επιφανειακών χαρακτηριστικών.
• Χρονικός προγραμματισμός κατασκευών τεχνικών έργων.
• Οργάνωση κατασκευών οικονομία και ασφάλεια τεχνικών έργων.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικών εποπτικών μέσων και επισήμανση σημαντικών σημείων.
Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρο­νικής πλατφόρμας e-learning

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Α/Π
Εργαστηριακές ασκήσεις
Προετοιμασία ασκήσεων
Επίλυση ασκήσεων
Αυτοτελής μελέτη51
Σύνολο90
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
Στη θεωρία (100%): γραπτή εξέταση, με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και επίλυση προβλημάτων. Σε κάθε ερώτηση αναγράφεται ο βαθμός.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Νικολαΐδης Αθ., Οδοποιία. Οδοστρώματα – υλικά – έλεγχος ποιότητας – αξιολόγηση. Ιδιωτική έκδοση, 2019
  2. Μουρατίδης Αν., Οδοποιία. Η κατασκευή των οδικών έργων, εκδότης University Studio Press, 2007
  3. Yoder E.J. & Witczak M.W, Αρχές σχεδιασμού οδοστρωμάτων, εκδόσεις Γκιούρδα, 2000
  4. Παντουβάκης Π., Λαμπρόπουλος Σ., Στοιχεία οργάνωσης εργοταξίων, εκδόσεις Συμμετρία, 2012
  5. Πολύζος Σ., Προγραμματισμός και οργάνωση των έργων, εκδόσεις ΤΖΙΟΛΑ, 2006
  6. Καστρινάκης Αν., Διεύθυνση κατασκευών Τεχνικών έργων, εκδόσεις ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ, 2002
  7. Λιβιεράτος Αν., Οργάνωση εργοταξίου. Κόστος κατασκευών, εκδόσεις ΙΔΡΥΜΑ ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ, 1998