Ασκήσεις Υπαίθρου

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Σκοπός: η επαφή των φοιτητών με πραγματικές συνθήκες πεδίου, τον σχεδιασμό των εργασιών που πρέπει να εκτελεστούν για τη σύνταξη ενός τοπογραφικού διαγράμματος, τις συνιστώσες (χρήση του διαγράμματος, κλίμακα, προδιαγραφές κλπ) που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, η εφαρμογή τίτλων επί της υφιστάμενης κατάστασης, τα πρόσθετα στοιχεία που απαιτούνται να απεικονίζονται επί της υφιστάμενης κατάστασης, πηγές αναζήτησης, ηλεκτρονικός τρόπος παραβόλων και υποβολής τοπογραφικών και η αποτίμηση συγκριτικών αποτελεσμάτων μεταξύ επίγειας και φωτογραμμετρικής απόδοσης. Η εφαρμογή υπολογιστικών μεθόδων για τις τμηματικές επιλύσεις και η συμβολή των GIS σε εκτάσεις με μεγάλο πλήθος γεωτεμαχίων.

Στόχοι: Εφαρμογή των υφιστάμενων προδιαγραφών και νομοθετικού πλαισίου που ισχύει στην περιοχή μελέτης. Σχεδιασμός ροής εργασιών. Επιλογή οργάνων, μεθοδολογίας, τεχνικών μετρήσεων και έλεγχος σφαλμάτων. Διαχωρισμός εργασιών γραφείου πεδίου. Αλληλεξάρτηση υπολογισμών και επιλύσεων και έλεγχος των αποτελεσμάτων. Αναζήτηση πηγών από τις οποίες θα προμηθευτούν διαγράμματα με χωρική πληροφορία, βάσει της οποίας έχουν εκδοθεί τίτλοι. Εφαρμογή τίτλων και παραγωγή κτηματογραφικού διαγράμματος και κτηματο­λογικών πινάκων. Συσχέτιση με τη ρυμοτομία. Αναγνώριση των δημιουργηθέντων οικοπέδων σε σχέση με τα αρχικά γεωτεμάχια και λήψη απόφασης για την αρτιότητα των οικοπέδων. Χρήση GIS για αυτοματοποιημένη διαδικασία.

Περιγραφή μαθήματος: καθορισμός περιοχής μελέτης, της κλίμακας απόδοσης, της χρήσης τοπογραφικού διαγράμματος και της απόδοσης με επίγειες μετρήσεις και φωτογραμμετρικά. Προδιαγραφές και ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Εκτέλεση τοπογραφικών εργασιών. Έλεγχοι σφαλμάτων επιλύσεις. Απόδοση διαγράμματος από επίγειες παρατηρήσεις και φωτογραμμετρικά. Σύγκριση αποτελεσμάτων. Εφαρμογή τίτλων ιδιοκτησίας. Αναζήτηση υπηρεσιών πχ ΤΥΥΓ για λήψη δεδομένων. Κτηματογραφικό διάγραμμα και αντίστοιχα κτηματολογικοί πίνακες. Εφαρμογή ρυμοτομίας και διάγραμμα εφαρμογής. Λήψη απόφασης για αρτιότητες οικοπέδων. Επιλογή σε ατομικό επίπεδο ενός οικοπέδου και σύνταξη τοπογραφικού διαγράμματος. Διαφοροποιήσεις του περιεχομένου του διαγράμματος, ανάλογα με εντός ή εκτός σχεδίου, το σκοπό της σύνταξής του (έκδοση οικοδομικής άδειας, τροποποίηση σχεδίου, πράξη τακτοποίησης και αναλογισμού, διορθωτική πράξη εφαρμογής, αντιδικία, κλπ)

Περιεχόμενα εργαστηριακών ασκήσεων.

  • Καθορισμός περιοχής μελέτης. Υπηρεσίες αναζήτησης δεδομένων. Περιεχόμενο και στοιχεία Τοπογραφικών Διαγραμμάτων, καθορισμός του επιπέδου λεπτομέρειας της αποτύπωσης ανάλογα με την κλίμακα διαγράμματος και τη χρήση. Επιλογή οργάνων, μεθοδολογίας και τεχνικών μέτρησης.
  • Αναγνώριση περιοχής, αναζήτηση σταθερών σημείων για εξάρτηση δικτύων. Εγκατάσταση, μέτρηση και υπολογισμός τοπογραφικών δικτύων ελέγχου (τριγωνομετρικού πολυγωνο­μετρι­κού, χωροσταθμικού).
  • Σήμανση φωτοσταθερών, ανάλογες παρατηρήσεις και υπολογισμοί.
  • Διαδικασία εργασιών αποτύπωσης, λήψη στοιχείων εδάφους, ταχυμετρία.
  • Διαδικασία εργασιών αποτύπωσης, λήψη στοιχείων εδάφους, ταχυμετρία.
  • Διαδικασία εργασιών αποτύπωσης, λήψη στοιχείων εδάφους, ταχυμετρία.
  • Φωτογραμμετρική απόδοση για την ίδια περιοχή.
  • Φωτογραμμετρική απόδοση για την ίδια περιοχή. Σύγκριση αποτελεσμάτων.
  • Σχετική νομοθεσία και προδιαγραφές για εντός και εκτός σχεδίου, για έκδοση οικοδομικής άδειας, για μεταβίβαση ακινήτων και ηλεκτρονική υποβολή διαγράμματος, για χωρικές μεταβολές, για πράξη τακτοποίησης, τροποποιήσεις, πρ. εφαρμογής, πραγματογνωμοσύνη.
  • Εφαρμογές τίτλων ιδιοκτησίας και πρωτότυπων τίτλων από ΤΥΥΓ. Εφαρμογή ρυμοτομίας.
  • Εφαρμογή τοπολογίας στα χωρικά αποτελέσματα και σύνταξη κτηματολογικών πινάκων.
  • Λήψη απόφασης για αρτιότητες οικοπέδων με χρήση GIS.
  • τεύχη τεκμηρίωσης των εργασιών (τεχνική έκθεση, τεύχη μετρήσεων και υπολογισμών)

Μαθησιακοί Στόχοι

Επίπεδο 6.
Περιγραφικός Δείκτης Επιπέδου 6.
Το μάθημα Ασκήσεις Υπαίθρου εντάσσεται στα μαθήματα Μάθημα Επιστημονικής Περιοχής και ανάπτυξης δεξιοτήτων (Ειδικότητας)

Οι απόφοιτοι/ες, με δεδομένη την περιοχή μελέτης, τη κλίμακα απόδοσης και το σκοπό χρήσης του παραχθέντος αποτελέσματος, θα πρέπει να είναι σε θέση να διαχειριστούν όλα τα στάδια των εργασιών, ώστε τελικά να παραδώσουν μία πλήρη τοπογραφική μελέτη, σύμφωνα με τις προδιαγραφές. Το μάθημα αποσκοπεί στη συνδυασμένη εφαρμογή γνώσεων από μαθήματα πρότερων εξαμήνων, αφού κατά τη διάρκεια των εργασιών καλούνται να αναζητήσουν, αναλύσουν και συνθέσουν δεδομένα και πληροφορίες, με τη χρήση των κατάλληλων οργάνων και των απαραίτητων τεχνολογιών, προκειμένου να αποδοθεί ένα σύννομο και τεχνικώς αποδεκτό, τελικό αποτέλεσμα, με ομαδική, αλλά και αυτόνομη εργασία. Σύγκριση επίγειας αποτύπωσης με φωτογραμμετρική. Υπόθεση της περιοχής σε ένταξη σχεδίου με όλους τους επερχόμενους μετασχηματισμούς στα γεωτεμάχια.

Γενικές Ικανότητες

ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΔΙΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ
• Αναγνώριση της περιοχής μελέτης
• Αναζήτηση, τριγωνομετρικών σημείων της περιοχής
• Εγκατάσταση πολυγωνικής όδευσης στην περιοχή μελέτης
• Εξάρτηση της πολυγωνικής όδευσης με GPS
• Μέτρηση της πολυγωνικής όδευσης, (γωνίες μήκη)
• Επίλυση της πολυγωνικής όδευσης
• Χωροστάθμιση της πολυγωνικής όδευσης
• Επίλυση της Χωροσταθμικής όδευσης
• Ταχυμετρική αποτύπωση

ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΡΑΦΕΙΟΥ
• Υπολογισμός των ταχυμετρικών σημείων
• Σχεδίαση των γεωτεμαχίων και των επικείμενων της περιοχής μελέτης
• Εφαρμογή τίτλων από διάγραμμα της ΤΥΥΓ και μετασχηματισμό σε ΤΜ-87
• Σχεδίαση του Ρυμοτομικού σχεδίου και των θεωρητικών ορίων των οικοπέδων
• Απόδοση φωτογραμμετρικού διαγράμματος, Σύγκριση
• Σχεδίαση ισουψών καμπυλών
• Όροι δόμησης της περιοχής επί του σχεδίου

ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΡΑΦΕΙΟΥ
• Στοιχεία Οικοπέδου, υπολογισμός εμβαδού οικοπέδου
• Κατάτμηση του οικοπέδου σε άρτια οικόπεδα
• Τελικό σχέδιο προς παράδοση
Επομένως :
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
• Αυτόνομη και ομαδική εργασία
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Συνεργασία μελών εκπαιδευτικού προσωπικού για τη διεξαγωγή του μαθήματος πρόσωπο με πρόσωπο
Εργασίες πεδίου και επιλύσεις σε Εργαστήριο σε Η/Υ, με χρήση απαραίτητων λογισμικών

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικών εποπτικών μέσων
Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω e-learning.
Εργαστηριακές ασκήσεις με επί τόπου επίβλεψη στο πεδίο και χρήση λογισμικών για τις εργασίες γραφείου.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις13
Α/Π13
Εργαστηριακές ασκήσεις52
Προετοιμασία ασκήσεων13
Επίλυση ασκήσεων52
Αυτοτελής μελέτη56
Σύνολο199

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ελληνική γλώσσα αξιολόγησης.
Στη θεωρία (60%): γραπτή εξέταση, με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και επίλυση προβλημάτων. Σε κάθε ερώτηση αναγράφεται ο βαθμός.

Στο εργαστήριο (40%): Απαραίτητη η παράδοση των εργασιών, συνο­δευόμενες με τεχνικές εκθέσεις. Κάθε εργασία πρέπει να είναι προβιβάσιμη.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Όλη η βιβλιογραφία των προαπαιτούμενων μαθημάτων.