ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υδραυλική IV: Δίκτυα Αρδεύσεων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 805 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Υδραυλική IV: Δίκτυα Αρδεύσεων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 1 4
Ασκήσεις Πράξης 1
Εργαστηριακές ασκήσεις 1
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Επιστημονικής περιοχής και ανάπτυξης δεξιοτήτων
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:   (603) Υδραυλική Ι: Ανοικτοί Αγωγοί & Αποχετεύσεις, (703) Υδραυλική ΙΙΙ: Δίκτυα Ύδρευσης
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Επίπεδο ταξινόμησης μαθησιακών αποτελεσμάτων 6
Περιγραφικός δείκτης επιπέδου 6.
Το μάθημα Οδοποιία V: Απαλλοτριώσεις σε Οδικά Δίκτυα, εντάσσεται στα μαθήματα Επιστημονικής Περιοχής και ανάπτυξης δεξιοτήτων (Μάθημα Ειδικότητας)
Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές να γίνουν γνώστες των μεθόδων που εφαρμόζονται για την άρδευση των καλλιεργούμενων εκτάσεων.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• Κατανοούν τα θέματα που αφορούν τον σχεδιασμό και την κατασκευή αρδευτικών δικτύων
• Χρησιμοποιούν την γνώση που απέκτησαν με επαγγελματική προσέγγιση του αντικειμένου για την επίλυση προβλημάτων μελέτης, επίβλεψης και κατασκευής αρδευτικών δικτύων
• Συγκεντρώνουν, ερμηνεύουν και αξιολογούν συναφή στοιχεία και διαμορφώνουν κρίσεις που περιλαμβάνουν προβληματισμό σε συναφή ζητήματα με τις αρδεύσεις των καλλιεργειών.
• Κοινοποιούν τις ιδέες τους τα προβλήματα και τις λύσεις τους που αφορούν αρδεύσεις καλλιεργειών σε ειδικευμένο και μη κοινό
• Ανάπτησουν εκείνες τις δεξιότητες και αποκτούν γνώσεις, για να συνεχίσουν σε περαιτέρω σπουδές με μεγάλο βαθμό εξειδίκευσης στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραί­τη­των τεχνολογιών
• Λήψη αποφάσεων
• Αυτόνομη εργασία για την ολοκλήρωση της μελέτης αρδευσης
• Ομαδική εργασία, αν απαιτηθεί για τα προηγηθέντα στάδια μελέτης.
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σκοπός: η απόκτηση ικανοτήτων που πρέπει να διαθέτει ο απόφοιτος, για αυτοδύναμη, αλλά και ομαδική εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, προκειμένου : να ολοκληρώσει μια μελέτη άρδευσης σε συγκεκριμένη περιοχή.
Στόχος : του μαθήματος είναι η εκπαίδευση των φοιτητών στους τρόπους που πρέπει να αντιμετωπίζουν τα πολύπλοκα προβλήματα των αρδεύσεων, ο ποιο ενδεδειγμένος και οικονομικός τρόπος κατασκευής των αρδευτικών έργων και ο ορθός τρόπος σύμφωνα με τον οποίο θα αξιοποιείται το νερό στις αρδευόμενες καλιέργειες. Η οικονομοτεχνική διερεύνηση των διαφόρων τεχνικών που χρησιμοποιούνται στην επιστήμη των αρδεύσεων καθώς και η επίδραση των διαφόρων παραμέτρων που υπεισέρχονται στη μελέτη και κατασκευή ενός αρδευτικού δικτύου.

Περιγραφή μαθήματος:

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:
• Αρδεύσεις με ανοικτούς αγωγούς
Σχέσεις εδάφους νερού. Υγρασία εδάφους, τρόπος έκφρασης της υγρασίας, σχέσεις μάζας και όγκου, φορτίο πίεσης, διαθέσιμη και ωφέλιμη υγρασία, δόση άρδευσης, μέτρηση της υγρασίας. Ανάγκες των καλλιεργειών σε νερό, μέθοδοι προσδιορισμού, φυτικοί συντελεστές, εύρος άρδευσης, ανάγκες σε νερό έκπλυσης των αλάτων, προγράμματα άρδευσης. Στοιχεία ροής σε κλειστούς και ανοικτούς αγωγούς. Τεχνητοί και φυσικοί ανοικτοί αγωγοί. Πρισματικοί αγωγοί, διώρυγες σε αρδεύσεις και στο εξωτερικό υδραγωγείο, ποικιλία διατομών. Τρόποι άρδευσης με ανοικτούς αγωγούς.
• Αρδεύσεις με κλειστούς αγωγούς
Ροή με βαρύτητα και υπό πίεση. Στρωτή και τυρβώδης ροή, μεταβατική κατάσταση. Απώλειες φορτίου ( υδραυλικές απώλειες, τραχύτητα αγωγού κ.λπ.). Τρόποι άρδευσης με κλειστούς αγωγούς. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των κλειστών αγωγών έναντι των ανοικτών. Πρακτικές άρδευσης και εξοικονόμησης νερού στο χωράφι.
• Νομοθεσία (αγροτική, χρήσης νερού, αδειοδοτήσεις, λειτουργία ΤΟΕΒ, ΓΟΕΒ)
Ελληνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία χρήσης νερού για άρδευση. Γενικοί Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων (ΓΟΕΒ) και έργα Α’ τάξης, Τοπικοί Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ) και έργα Β’ τάξης. Σχέση καλλιεργειών και απαιτούμενης ποσότητας νερού.
• Διαχείριση υδατικών πόρων και οικονομικά αποτελέσματα.
Η σημασία του νερού για τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Η κατάσταση των νερών σήμερα. Οδηγία 60/2000 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της. Τι έχει γίνει στην Ελλάδα. Βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα εξοικονόμησης υδάτινων πόρων.

Περιεχόμενα εργαστηριακών ασκήσεων.
• Σύνταξη μελέτης άρδευσης με ανοικτούς αγωγούς
• Σύνταξη μελέτης άρδευσης με κλειστούς αγωγούς

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο
Εργαστήριο σε Η/Υ

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικών εποπτικών μέσων
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω e-learning
Χρήση λογισμικών AutoCad, και GIS

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις13
Α/Π13
Εργαστηριακές ασκήσεις13
Προετοιμασία ασκήσεων13
Επίλυση ασκήσεων26
Αυτοτελής μελέτη39
Σύνολο117
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
Στη θεωρία (70%): γραπτή εξέταση, με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και επίλυση προβλημάτων. Σε κάθε ερώτηση αναγράφεται ο βαθμός.

Στο εργαστήριο (30%): Απαραίτητη η παράδοση των εργασιών, συνο­δευόμενες με τεχνικές εκθέσεις. Κάθε εργασία πρέπει να είναι προβιβάσιμη.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Εισαγωγή στις αρδεύσεις, Αλέξανδρος Πουλοβασίλης, Εκδόσεις EMBRYO, 2009
  2. Υδρολογία γεωργικών εδαφών, Στραγγίσεις, Αλέξανδρος Πουλοβασίλης, Εκδόσεις EMBRYO, 2015
  3. Γεωργική Υδραυλική Τζιμόπουλος Χρήστος, τόμοι Ι και ΙΙ, Εκδόσεις Ζήτη, 1997
  4. Αρδεύσεις στραγγίσεις και προστασία των εδαφών, Καρακατσούλης Π, 1983
  5. Η μέθοδος αρδεύσεως δια καταιονήσεως, Κωνσταντινίδης Κ, 1975
  6. Αρδεύσεις Στραγγίσεις, Εργαστηριακές ασκήσεοις, Αρτα, 1988