ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εφαρμογές Διασυνδεδεμένων Ψηφιακών Συστημάτων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 806 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Εφαρμογές Διασυνδεδεμένων Ψηφιακών Συστημάτων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 2 4
Άσκηση Πράξης 1
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Επιστημονικής Περιοχής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=1011

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Στα πλαίσια του μαθήματος επιδιώκεται η εκμάθηση των βασικών αρχών της συλλογής και μετάδοσης δεδομένων από μετρητικά συστήματα (αισθητήρες κ.α.) καθώς και της αποθήκευσης και επεξεργασίας αυτών των δεδομένων.
Αναφέρονται και επιδεικνύονται οι δυνατότητες και εφαρμογές του λογισμικού Labview της NI (ή άλλου παρόμοιου λογισμικού) που αποτελεί σήμερα το πιο διαδεδομένο λογισμικό για την ανάπτυξη εφαρμογών συλλογής αποθήκευσης και επεξεργασίας μετρήσεων από κάρτες, όργανα μετρήσεων και συστήματα συλλογής μετρήσεων, ώστε ο φοιτητής να είναι σε θέση να προδιαγράψει και εκτιμήσει τις βασικές λειτουργίες ενός συστήματος τηλεμετρίας και τηλεμετάδοσης.

Κύριος στόχος του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση του συνόλου των εννοιών και διαδικασιών που απαιτούνται για τη εγκατάσταση και λειτουργία δικτύου αισθητήρων μετρήσεων και περιβαλλοντικών παραμέτρων, που θα λειτουργεί ως πηγή εισόδου δεδομένων, σε ένα πληροφοριακό σύστημα που διαχειρίζεται και αναλύει περιβαλλοντικά δεδομένα, ακόμα και σε πραγματικό χρόνο.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• γνωρίζει βασικές έννοιες και ορισμούς περί κωδικοποίησης ψηφιακού σήματος και πρωτοκόλλων ψηφιακών επικοινωνιών
• αντιλαμβάνεται ότι σχετίζεται με σήματα, μετρήσεις, συστήματα μετρήσεων και ελέγχου
• κατανοεί και προδιαγράφει τις απαιτήσεις ενός συστήματος που χρησιμοποιεί δεδομένα τηλεμετρίας – τηλεμετάδοσης
• γνωρίζει τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες των αισθητήρων και των ασύρματων δικτύων τους
• σχεδιάζει και προδιαγράφει συστήματα γεωπληροφορικής που αξιοποιούν δεδομένα αισθητήρων σε πραγματικό χρόνο
• ενημερωθεί για τις σύγχρονες εξελίξεις στο χώρο των αισθητήρων μετρήσεων
• να ανακαλύπτει και τεκμηριώνει εφαρμογές που συνδιάζουν τη γεωπληροφορική με τις επικοινωνίες (μετάδοση δεδομένων)
• γνωρίζει τα βασικά για τον τρόπο επικοινωνίας οργάνων και συσκευών μέτρησης με ειδικά λογισμικά

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Προσαρμογή σε Νέες Καταστάσεις
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Αυτόνομη εργασία
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:
• Ορισμοί και εισαγωγή στην κωδικοποίηση ψηφιακού σήματος και στα πρωτόκολλα ψηφιακών επικοινωνιών
• Σήματα, μετρήσεις, συστήματα μετρήσεων και ελέγχου
• Πρωτόκολλα καταγραφής, ζεύξης, μετάδοσης και εφαρμογής δεδομένων μετρήσεων
• Διασύνδεση συστημάτων μετρήσεων
• Τηλεμετρικά συστήματα (συστήματα SCADA) και συστήματα τηλεμετάδοσης δεδομένων. Εφαρμογή Labview
• Συλλογή μετρήσεων σε Η/Υ
• Αισθητήρες μετρήσεων και συστήματα
• Ασύρματα δίκτυα αισθητήρων. Αρχιτεκτονική του συστήματος. Εφαρμογές
• Περιβαλλοντικές εφαρμογές ασύρματων δικτύων αισθητήρων. Πραγματικός χρόνος
• Πρωτόκολλα τοπογραφικών και άλλων οργάνων και συσκευών, απαιτήσεις διασυνδεσιμότητας και εφαρμογών
• Εφαρμογές γεωπληροφορικής και επικοινωνιών (telegeoinformatics)

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο)

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

• Εξειδικευμένο λογισμικό
• Ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης
• Ηλεκτρονική αλληλογραφία

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας30
Συγγραφή εργασίας40
Σεμινάρια4
Εκπαιδευτικές επισκέψεις4
Σύνολο117
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική.
Μέθοδος αξιολόγησης: Γραπτή εργασία, γραπτή εξέταση
Κριτήρια αξιολόγησης:

Γραπτή Εργασία : 30 %
Απαραίτητη η παράδοση των εργασιών. Κάθε εργασία πρέπει να είναι προβιβάσιμη
Γραπτή εξέταση : 70 %
Η γραπτή εξέταση θα περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης Σε κάθε ερώτηση αναγράφεται ο βαθμός.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Εφαρμογές Συστημάτων Συλλογής Δεδομένων, Πυρομάλης Δ. -Τσελές Δ., Σύγχρονη Εκδοτική, 2012
  2. Bentley John P., Συστήματα μετρήσεων, Βασικές Αρχές, Εκδόσεις Ίων, 2009
  3. Α. Κανατάς, Γ. Πάντος, Ασύρματες Επικοινωνίες (2η έκδοση), Εκδότης: Α. Παπασωτηρίου & ΣΙΑ Ι.Κ.Ε, ISBN: 978-960-491-112-7, 2017
  4. Κ. Καλοβρέκτης, Ν. Κατέβας Αισθητήρες μέτρησης και ελέγχου, Εκδόσεις Τζιόλα, 2012
  5. Κ. Καλοβρέκτης, LabView για μηχανικούς, Εκδόσεις Α. Τζιόλα, 2014