ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών GIS III: Εφαρμογές

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 904 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 9ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών GIS III: Εφαρμογές
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 2 5
Άσκηση Πράξης 1
Εργαστηριακές Ασκήσεις 1
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Επιστημονικής περιοχής και ανάπτυξης δεξιοτήτων
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:   (502) Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών II (GIS II)
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=318

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα αποσκοπεί στην απόκτηση βασικών γνώσεων αλλά και γνώσεων εμβάθυνσης, σε διάφορες εφαρμογές των Συστημάτων Γεωγραφικών Πληροφοριών (GIS). Το περιεχόμενο του, εστιάζεται στην χρήση με επιστημονική τεκμηρίωση, εφαρμογών και εργαλείων – διαδικασιών GIS, σε ζητήματα όπως είναι η Διαχείριση Στόλου Οχημάτων, η εύρεση βέλτιστων διαδρομών, η χρήση ασαφούς λογικής σε εφαρμογές GIS, η δημιουργία πιθανοτικών χαρτών και η ανάλυση δικτύων υποδομών Κοινής Ωφέλειας.

Συγκεκριμένα το μάθημα στοχεύει στη δυνατότητα των σπουδαστών για τη γνώση και τη εφαρμογή τοπολογικών κανόνων σε γεωγραφικά δεδομένα, τις δυνατότητες χωρικής ανάλυσης που παρέχουν τα λογισμικά GIS, την κατανόηση αρχών και μεθόδων χωρικής στατιστικής, καθώς και τη δόμηση γεωγραφικών βάσεων δεδομένων από αναλυτικές συντεταγμένες για αντικείμενα με ιδιαίτερα γεωμετρικά χαρακτηριστικά.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• διαχειρίζεται ψηφιακά υπόβαθρα που προκύπτουν από αναλυτικές συντεταγμένες και αφορούν χαρακτηριστικά με ιδιαίτερη γεωμετρία
• δομεί γραμμικά ψηφιακά υπόβαθρα με τη λογική ανάλυσης δικτύου
• κατανοεί και χρησιμοποιεί τεκμηριωμένα σε διάφορες εφαρμογές, εργαλεία χωρικής ανάλυσης
• γνωρίζει τις δυνατότητες της χωρικής στατιστικής
• εφαρμόζει αλγόριθμους εύρεσης βέλτιστης διαδρομής
• αναλύει γεωγραφικά και άλλα δεδομένα, ώστε να παράγει πιθανοτικούς χάρτες
• εφαρμόζει τεχνικές GIS, για τη διαχείριση στόλου οχημάτων
• γνωρίζει μεθόδους εξόρυξης γνώσης από γεωγραφικά δεδομένα
• γνωρίζει τη σχέση του εθελοντισμού με τα GIS

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Αναζήτηση, Ανάλυση και Σύνθεση Δεδομένων και Πληροφοριών, με τη Χρήση και των Απαραίτητων Τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε Νέες Καταστάσεις
• Αυτόνομη Εργασία
• Ομαδική Εργασία
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:
• Διαχείριση αναλυτικών συντεταγμένων σε περιβάλλον GIS (COGO).
• Τοπολογία
• Ανάλυση δικτύων υποδομών Κοινής Ωφέλειας (Network Analysis)
• Χωρική ανάλυση (Spatial Analysis)
• Χωρική στατιστική (Spatial Statistics)
• Αλγόριθμοι βέλτιστων διαδρομών (Corridor Analyst -Least Cost Path)
• Εφαρμογές των GIS με ασαφή λογική (Fuzzy Logic)
• Πιθανοτικοί Χάρτες (Probability maps)
• Εφαρμογές Γεωστατιστικής (Geostatistics)
• Εφαρμογές των GIS στη Δημόσια Υγεία, στην Αρχαιολογία και στο περιβάλλον
• Διαχείριση Στόλου οχημάτων (Fleet Management) σε περιβάλλον GIS
• Εξόρυξη γνώσης (Data Mining) από γεωγραφικά δεδομένα
• Εθελοντικά Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (Volunteered Geographic Information –VGI )

Περιεχόμενο εργαστηριακών ασκήσεων
• Δημιουργία εργαλείων αυτοματοποίησης διαδικασιών σε περιβάλλον GIS
• Άσκηση εφαρμογής εργαλείων χωρικής ανάλυσης
• Άσκηση εφαρμογής βέλτιστων διαδρομών
• Άσκηση εφαρμογής διαχείρισης στόλου οχημάτων

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο)

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

• Λογισμικό GIS ανοιχτού κώδικα (QGIS) και εμπορικό (ARCGIS)
• Ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης
• Ηλεκτρονική αλληλογραφία

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις (39) / Σεμινάρια (4)43
Εργαστηριακές ασκήσεις13
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας13
Συγγραφή εργασιών36
Εκπόνηση μελέτης (project)34
Εκπαιδευτικές επισκέψεις4
Σύνολο143
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική.
Μέθοδος αξιολόγησης: Γραπτή εργασία, γραπτή εξέταση
Κριτήρια αξιολόγησης:

Γραπτή Εργασία : 40 %
Οι εργασίες θα είναι 4. Απαραίτητη η παράδοση των εργασιών. Κάθε εργασία πρέπει να είναι προβιβάσιμη
Γραπτή εξέταση : 60 %
Η γραπτή εξέταση θα περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης Σε κάθε ερώτηση αναγράφεται ο βαθμός.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Κωστής Κουτσόπουλος, Γεωγραφικά συστήματα πληροφοριών και ανάλυση χώρου, Εκδόσεις Δίσιγμα, 2017
  2. A P.A. LONGLEY- M.F GOODCHILD, D.J MAGUIRE, D.W RHIND, Συστήματα και επιστήμη γεωγραφικών πληροφοριών (2η έκδοση), Εκδόσεις: ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ, 2010

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. International Journal of Geographical Information Science https://www.tandfonline.com/toc/tgis20/current
  2. Transactions in GIS https://onlinelibrary.wiley.com/journal/14679671