ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία στην Επιστήμη του μηχ/κού ΤΓ

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 911 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 9ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία στην Επιστήμη του μηχ/κού ΤΓ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 2 5
Άσκηση Πράξης 2
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Επιστημονικής Περιοχής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα αποτελεί εισαγωγικό μάθημα στις έννοιες της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας. Το παγκόσμια, διαρκώς μεταβαλλόμενο οικονομικό, τεχνολογικό και κοινωνικό περιβάλλον, το οποίο διαμορφώνεται από παράγοντες όπως η παγκοσμιοποίηση, η κλιματική αλλαγή, ο ανταγωνισμός, οι αγορές και η καινοτομία, παρουσιάζει νέες ευκαιρίες ανάπτυξης και ταυτόχρονα δημιουργεί και νέους κινδύνους.

Στόχος του μαθήματος αποτελεί η εισαγωγή των φοιτητών στις έννοιες της Επιχειρηματικότητας και της Καινοτομίας, καθώς και η χρήση εργαλείων και μεθόδων ανάλυσης που εφαρμόζονται στο χώρο της γεωπληροφορικής και συμβάλλουν στην κατανόηση της επιχειρηματικής αγοράς.

Πιο συγκεκριμένα, το μάθημα στοχεύει στην κατανόηση από την πλευρά των φοιτητών, βασικών γνώσεων οικονομίας των επιχειρήσεων, ενώ παρουσιάζεται και η συμβολή της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας στην οικονομία.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
• κατανοούν ζητήματα σχετικά με την οργάνωση και τη λειτουργία των επιχειρήσεων
• γνωρίζουν θέματα τεχνικο‐οικονομικής υποστήριξης των επιχειρήσεων
• αναγνωρίζουν επενδυτικά και αναπτυξιακά κίνητρα
• αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν κίνητρα σχετικά με την ανάληψη επιχειρηματικών δράσεων στην έναρξη της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας
• καλλιεργήσουν την κρίση τους και τις ικανότητές τους στη λήψη αποφάσεων σε ότι αφορά στην επίλυση πρακτικών προβλημάτων
• έλθουν σε επαφή με επαγγελματίες του χώρου, γεγονός το οποίο δημιουργεί προοπτικές μελλοντικής απασχόλησης
• ενισχύσουν τη δημιουργικότητά τους μέσω της υλοποίησης επιχειρηματικών σχεδίων
• αναπτύξουν δεξιότητες σχετικές με την ανάληψη επιχειρηματικής δράσης
• αναπτύξουν ερευνητική ικανότητα στο επιχειρηματικό περιβάλλον
• αξιοποιούν επαγγελματικές ευκαιρίες με την παρουσίαση ολοκληρωμένων εργασιών σε ευρύ επαγγελματικό φάσμα
• χρησιμοποιούν τις γνώσεις τους στη Γεωπληροφορικής για ζητήματα που σχετίζονται με την ανάλυση αγοράς.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Αναζήτηση, Ανάλυση και Σύνθεση Δεδομένων και Πληροφοριών, με τη Χρήση και των Απαραίτητων Τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε Νέες Καταστάσεις
• Λήψη αποφάσεων
• Αυτόνομη Εργασία
• Ομαδική Εργασία
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:
• Ανάλυση των βασικών εννοιών και εργαλείων της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας.
• Στρατηγικές για την καινοτομία, έρευνα και τεχνολογική ανάπτυξη σε Εθνικό, Ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Φορείς και θεσμοί που ενισχύουν την επιχειρηματικότητα.
• Ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και ίδρυση, λειτουργία και διοίκηση μιας επιχείρησης (μικρού ή μεσαίου μεγέθους).
• Επιχειρηματικό σχέδιο δράσης: Περιγραφή της επιχείρησης. Αγορά και Ανταγωνισμός, Στρατηγικό Marketing. Λειτουργική Οργάνωση, Χρηματοδοτικές Ανάγκες. Έλεγχοι. Αξιολόγηση της Επιχείρησης και του επιχειρηματία.
• Τεχνικές διαχείρισης καινοτομίας: προώθηση καινοτομίας, τεχνολογική παρακολούθηση, διαχείριση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, σχεδιασμός και ανάλυση αξίας της καινοτομίας.
• Διάγνωση και αξιολόγηση τεχνολογίας και καινοτομίας: διαγνωστικά εργαλεία, technology audits, δείκτες μέτρησης και αξιολόγησης καινοτομίας.
• Ανάλυση αγοράς μέσω τεχνολογίας γεωπληροφορικής
• Φύλλα εργασίας, ασκήσεις, εφαρμογές και μελέτες ανάλυσης περιπτώσεων, διάγραμμα GANTT
• Αξιολόγηση νέων επιχειρηματικών ιδεών και εγχειρημάτων. Μέτρηση της επίδοσης μιας επιχείρησης. Ανάλυση ευαισθησίας και ανάλυση ρίσκου και διαχείριση αβεβαιότητας, Ανάλυση SWOT.
• Κοινωνικά δίκτυα και προοπτικές. Εργαλεία ποιοτικής και ποσοτικής ανάλυσης. Τεχνολογίες υποστήριξης κοινωνικών δικτύων. Κοινωνικά δίκτυα σε μία επιχείρηση.
• Παραδείγματα καινοτόμων επιχειρηματικών προσπαθειών στο χώρο του Μηχανικού και της Γεωπληροφορικής
• Εκπόνηση επιχειρηματικού σχεδίου (business plan) – Σημασία, περιγραφή ιδέας, ανάλυση αγοράς (προσφορά, ζήτηση, τεχνολογίες, προοπτικές, ανταγωνισμός, σχετικό με την επιστημονική ειδίκευση του Τοπογράφου και Γεωπληροφορικού Μηχανικού στο πλαίσιο ανάπτυξης επιχειρηματικής δραστηριότητας.
• Σύνδεση με τις επιχειρήσεις (προσκεκλημένοι ομιλητές από τον χώρο των νέων επιχειρηματιών και από τον χώρο των χρηματοδοτικών οργανισμών, οργάνωση επισκέψεων σε σχετικούς οργανισμούς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο)

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

• Ειδικό Λογισμικό
• Ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης
• Ηλεκτρονική αλληλογραφία

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις (26) / Σεμινάρια (6)32
Α/Π Εργαστηριακές ασκήσεις26
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας13
Συγγραφή εργασίας34
Εκπόνηση μελέτης (project)34
Εκπαιδευτικές επισκέψεις4
Σύνολο143
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική.
Μέθοδος αξιολόγησης: Γραπτή εργασία, γραπτή εξέταση
Κριτήρια αξιολόγησης:
Γραπτή Εργασία : 30 %
(οι εργασίες θα είναι 3 (Διάγραμμα GANTT ή/και SWOT ανάλυση, Ανάλυση Αγοράς, Εκπόνηση επιχειρηματικού σχεδίου). Απαραίτητη η παράδοση των εργασιών. Κάθε εργασία πρέπει να είναι προβιβάσιμη
Γραπτή εξέταση : 70 %

Η γραπτή εξέταση θα περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης Σε κάθε ερώτηση αναγράφεται ο βαθμός.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Η στρατηγική διαχείριση της τεχνολογίας και της καινοτομίας, White Μ. A.,Bruton G.D. Εκδόσεις Κριτική, 2010
  2. Γεωργαντά Ζ, Επιχειρηματικότητα και Management της επιχειρηματικής καινοτομίας, Εκδόσεις Ανικούλα, 2003
  3. Χατζηκωνσταντίνου Γ., Γωνιάδης, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία, Εκδόσεις Gutenberg,2009
  4. Christiansen J, Διαχείριση της ανταγωνιστικής καινοτομίας, Εκδόσεις Επίκεντρο, 2009
  5. Κορρές Γ.. Επιχειρηματικότητα και ανάπτυξη, 2015, [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/693/1/Korres_all.pdf