Γεωδαισία ΙΙ: Αποτυπώσεις – χαράξεις

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Σκοπός: η απόκτηση ικανοτήτων που πρέπει να διαθέτει ο/η απόφοιτος/η, για αυτοδύναμη, αλλά και ομαδική εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, προκειμένου να αποδοθεί μια υφιστάμενη κατάσταση, σύμφωνα με τις προδιαγραφές ή/και να μεταφερθούν στοιχεία στο έδαφος.

Στόχοι: Απόκτηση γνώσεων για : την εξάρτηση των Τοπογραφικών διαγραμμάτων που διδάχτηκαν στο μάθημα «Γεωδαισία Ι: μέθοδοι και όργανα», τη διερεύνηση σφαλμάτων παρατηρήσεων και τους απαιτούμενους ελέγχους, τις προδιαγραφές και το νομοθετικό πλαίσιο, την επιλογή και την εκπαίδευση σε σύγχρονα τοπογραφικά όργανα (Total Stations), ώστε να ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές απόδοσης, τις προβολές στην Ελλάδα και τους μετασχηματισμούς, την επίλυση τοπογραφικών προβλημάτων με την βοήθεια Η/Υ, τη μεταφορά στοιχείων στο έδαφος.

Περιγραφή μαθήματος:
Αναφορά στις προδιαγραφές, τις οποίες πρέπει να γνωρίζει ο απόφοιτος, προκειμένου να είναι σε θέση να επιλέξει τα κατάλληλα όργανα και να εφαρμόσει τις ενδεδειγμένες μεθοδολογίες, ώστε το αποτέλεσμά του, είτε σε αυτόνομη εργασία, είτε σε ομαδική, να είναι σύννομο, τεχνικώς και οικονομικώς αποδεκτό, με την εφαρμογή μεθόδων κλασικής τοπογραφίας.
Εκπαίδευση για τη συλλογή δεδομένων πεδίου με παρατηρήσεις, στις οποίες υπεισέρχονται σφάλματα, διαδικασίες εντοπισμού εφαρμόζοντας τις γνώσεις που απέκτησε από το μάθημα «Στατιστική και θεωρία σφαλμάτων». Ο απόφοιτος πρέπει να αναγνωρίζει την περιοχή μελέτης και να διερευνά για τα σημεία εξάρτησης, να εξετάζει τις πιθανώς καλλίτερες θέσεις για τη δημιουργία των σημείων της όδευσης, να εκτιμά τις παρατηρήσεις, αξιοποιώντας τη θεωρία σφαλμάτων, να αξιολογεί τα αποτελέσματα των συν/νων της όδευσης, βάσει των προδιαγραφών.
Ο απόφοιτος πρέπει : να μπορεί να διακρίνει τις επιφάνειες αναφοράς, να εκτιμά τη μέθοδο εφαρμογής της χωροστάθμησης, να αξιολογεί τα αποτελέσματα και να κατανοεί ότι η όδευση εξυπηρετεί την αποτύπωση. Να μπορεί να κρίνει τη λήψη των χαρακτηριστικών σημείων εδάφους, ανάλογα με τη κλίμακα απόδοσης, αλλά και των περιγραφικών λοιπών στοιχείων, τα οποία πρέπει να καταγράφονται στο έδαφος, ανάλογα με τον προορισμό του διαγράμματος και τις προβλεπόμενες προδιαγραφές. Να γνωρίζει τις συνήθεις προβολές, που έχουν εφαρμοστεί στην Ελλάδα και ποιές θα συναντήσει στον επαγγελματικό στίβο και τη μεθοδολογία μετασχηματισμού. Να γνωρίζει τις πηγές αναζήτησης πρόΣκοπόςτερων κτηματογραφικών δεδομένων. Να μπορεί να πραγματοποιήσει προμέτρησης εργασιών, (είτε ως ανάδοχος για προσφορά, είτε ως εργοδότης/επιβλέπων για πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος). Να έχει την ικανότητα χάραξης τεχνικών γραμμικών έργων και μελετών αστικού χώρου, να αντιμετωπίζει επαρκώς εφαρμογές τίτλων ιδιοκτησίας και να διεκπεραιώνει πραγματογνωμοσύνες του αντικειμένου του.

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:

  • Η έννοια της εξάρτησης των αποτυπώσεων. Η διάκριση του οριζοντιογραφικού και υψομετρικού δικτύου. Πηγές δεδομένων. Διαδικασία αναζήτησης.
  • Το ελλειψοειδές εκ περιστροφής. Οι προβολές στην Ελλάδα. Μετασχηματισμοί και αναγωγές παρατηρήσεων. Ο συντελεστής κλίμακας. Πύκνωση δικτύων οριζόντιου ελέγχου
  • Πολυγωνομετρία. Είδη Οδεύσεων, ακρίβειες. Προδιαγραφές και αναφορά σε νομοθετικό πλαίσιο. Η έννοια της εξάρτησης της όδευσης. Αναγνώριση περιοχής μελέτης και ευρύτερης περιοχής για σημεία εξάρτησης. Εγκατάσταση δικτύων (πολυγωνομετρικό δίκτυο και υψομετρικό δίκτυο).
  • Γωνιομετρήσεις και πλευρομετρήσεις, τρόποι παρατηρήσεων, σύνδεση δεδομένων με το μάθημα «Στατιστική και θεωρία σφαλμάτων», για εξαγωγή αποτελεσμάτων.
  • Αναγνώριση περιοχής, διαδικασία ίδρυσης κορυφών όδευσης, σήμανση και εξασφάλιση. Η επισήμανση και οι γωνιομετρήσεις με μεθόδους. Οι πλευρομετρήσεις. Επίλυση όδευσης, υπολογισμός σφαλμάτων, αξιολόγηση αποτελεσμάτων με τα προβλεπόμενα από τις προδιαγραφές, αποδοχή ή απόρριψη του αποτελέσματος, διερεύνηση εντοπισμού σφάλματος. Σε περίπτωση αποδεκτού αποτελέσματος, κατανομή σφαλμάτων και τελικές συν/νες.
  • Εμπροσθοτομία, οπισθοτομία, ακρίβειες. Μέθοδος Hansen. Αλλαγή συστήματος συν/νων με εφαρμογή για φωτοσταθερά σε πρόσοψη κτιρίου.
  • Γεωμετρική χωροστάθμηση και πιθανά σφάλματα. Επίλυση διπλής χωροσταθμικής όδευσης και μεθοδολογίες κατανομής του σφάλματος.
  • Τριγωνομετρική χωροστάθμηση. Παρατηρήσεις κατακόρυφων γωνιών. Εφαρμογές τριγωνομετρικής υψομετρίας. Υπολογισμοί.
  • Αποτυπώσεις, μέθοδοι, ταχυμετρική αποτύπωση, διαδικασία εργασιών από τα σημεία όδευσης, παραδοτέα τοπογραφικής αποτύπωσης, προσέγγιση επίλυσης με χρήση λογιστικού φύλλου. Εμβαδομετρήσεις. Διανομές. Βασικοί υπολογισμοί όγκου χωματισμών.
  • Εφαρμογές τίτλων ιδιοκτησίας. Πραγματογνωμοσύνες.
  • Νομοθετικό πλαίσιο για προμέτρηση εργασιών
  • Γενικές αρχές χαράξεων τεχνικών έργων και δίκτυα ελέγχου χαράξεων. Μεθοδολογίες χάραξης ευθυγραμμίας (πύκνωση) μεταξύ αμοιβαίως και μη αμοιβαίως ορατών σημείων.
  • Χάραξη κυκλικού τόξου. Μαθηματική εξίσωση κλωθοειδούς καμπύλης. Συσχέτιση με ευθυγραμμία και κυκλικό τόξο. Υπολογισμός στοιχείων χάραξης.
  • Συσχέτιση του έργου του τοπογράφου μηχ/κού με θέματα κτηματολογίου, αναδασμών, πολεοδομίας, οδοποιίας και οι γενικοί κανόνες σύνταξης τοπογραφικών διαγραμμάτων.

Περιεχόμενα εργαστηριακών ασκήσεων.
Προσαρμογή στο περιβάλλον εργασίας του Τοπογράφου, συλλογή δεδομένων στο πεδίο (ύπαιθρο), επεξεργασία αυτών και αξιολόγηση.

Οι εργασίες συλλογή μετρήσεων στην ύπαιθρο είναι ομαδικές και παράλληλα αποβλέπουν στο σχεδιασμό και διαχείριση του διαθέσιμου χρόνου. Ακολουθεί η επεξεργασία δεδομένων και η αξιολόγησή τους, η επίλυση και η παραγωγή του τελικού αποτελέσματος

  • Πεδίο. Αναγνώριση περιοχής μελέτης, αναγνώριση σταθερών σημείων στην ευρύτερη περιοχή
  • Πεδίο. Επιλογή θέσεων όδευσης, σήμανση, εξασφάλιση.
  • Πεδίο. Γωνιομετρήσεις σε περιόδους και πλευρομετρήσεις
  • Πεδίο. Γωνιομετρήσεις σε περιόδους και πλευρομετρήσεις
  • Γραφείο. Επίλυση όδευσης, κατανομή σφαλμάτων. Σύνταξη σχεδίου
  • Πεδίο. Χωροστάθμηση.
  • Γραφείο. Επίλυση χωροστάθμηση
  • Πεδίο. Αποτύπωση.
  • Πεδίο. Αποτύπωση.
  • Γραφείο. Υπολογισμοί σημείων.
  • Γραφείο. Σύνταξη σχεδίου, συσχέτιση με πρότερα διαγράμματα. διαδικασία μετασχηματισμού.
  • Γραφείο. Εμβαδομέτρηση, κατατμήσεις
  • Πεδίο. Χάραξη

Μαθησιακοί Στόχοι

Επίπεδο 6.
Περιγραφικός Δείκτης Επιπέδου 6.

Το μάθημα Γεωδαισία ΙΙ: Αποτυπώσεις χαράξεις εντάσσεται στα μαθήματα επιστημονικής περιοχής και ανάπτυξης δεξιοτήτων.

Απόκτηση γνώσεων για : τις προδιαγραφές και το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, την επιλογή και την εκπαίδευση σε σύγχρονα τοπογραφικά όργανα (Total Stations), ώστε να ανταποκρίνονται στις προ διαγραφές απόδοσης, τη κατανόηση των διαδικασιών μίας τοπογραφικής αποτύπωσης από την αναγνώριση της περιοχής μελέτης, έως την τελική παραγωγή ενός τοπογραφικού διαγράμματος, τις διαδικασίες και μεθόδους πύκνωσης των δικτύων οριζοντίου και υψομετρικού ελέγχου, τις μεθόδους αποτυπώσεων μικρών και μεγάλων εκτάσεων, τις διαδικασίες εξάρτησης των Τοπογραφικών διαγραμμάτων, τα αστικά δίκτυα, τη διερεύνηση σφαλμάτων παρατηρήσεων και τους απαιτούμενους ελέγχους, τις προβολές στην Ελλάδα και τους μετασχηματισμούς, την επίλυση τοπογραφι-
κών προβλημάτων με την βοήθεια Η/Υ, τα παραδοτέα τοπογραφικής αποτύπωσης και τη τεκμηρίωσή τους.
Απόκτηση δεξιοτήτων για : χαράξεις, εφαρμογές σε ρυμοτομικά διαγράμματα, τη μεταφορά στοιχείων στο έδαφος για γραμμικά έργα (οδοποιίας, υδραυλικών κλπ), τις διαδικασίες και μεθοδολογίες βασικών χαράξεων στο οριζόντιο επίπεδο (άξονες, γωνίες, κυκλικά τόξα, κλωθοειδείς),
εφαρμογή τίτλων ιδιοκτησίας, αντιμετώπιση πραγματογνωμοσύνης,

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/ φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση, να αναλύει τα στοιχεία του προς αποτύπωση χώρου, να εφαρμόζει τις ενδεδειγμένες μεθοδολογίες μετρήσεων, επιλύσεων και απόδοσης στοιχείων του φυσικού περιβάλλοντος, να γνωρίζει τις πηγές αναζήτησης πρότερων κτηματογραφικών δεδομένων με χρηστική πληροφορία, να εφαρμόζει μεθοδολογίες
λήψης πληροφοριών από τα διαγράμματα αυτά, να συνδυάζει και συνθέτει δεδομένα και πληροφορίες στο τελικό προϊόν και να υλοποιεί στο πεδίο οποιαδήποτε χωρικά δεδομένα, να γνωρίζει τις συνήθεις προβολές, που έχουν εφαρμοστεί στην Ελλάδα και ποιές θα συναντήσει στον επαγγελματικό στίβο και τη μεθοδολογία μετασχηματισμού και να λαμβάνει υπόψη του τους κανόνες σύνταξης διαγραμμάτων, να εφαρμόζει τίτλους ιδιοκτησίας, να γνωρίζει τα απαιτούμενα παραδοτέα του τελικού προϊόντος και το υλικό τεκμηρίωσης, να μπορεί να διεκπεραιώσει μια πραγματογνωμοσύνη, που άπτεται της ειδικότητάς του.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφορικών με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων για τα τοπογραφικά όργανα και τις μεθόδους που θα  εφαρμοστούν
  • Αυτόνομη εργασία για απλά τοπογραφικά διαγράμματα.
  • Ομαδική εργασία στις περιπτώσεις δημιουργίας χαρτογραφικών υποβάθρων για διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε εφαρμογή προδιαγραφών, έναντι κάθε εργοδότη και ιδιαίτερα στο αντικείμενο της εφαρμογής τίτλων και πραγματογνωμοσύνης
  • άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής στο παράγωγο αποτέλεσμα, διότι παράγονται έννομα δικαιώματα από τον κάθε εργοδότη και ευθύνες από τον ανάδοχο.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο
Εργαστήριο: στο πεδίο και γραφείο + Η/Υ

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικών εποπτικών μέσων και επισήμανση σημαντικών σημείων.
Έντυπα, προδιαγραφές, οδηγίες χρήσης διαθέσιμων οργάνων, επίλυση όδευσης και ταχυμετρίας σε λογιστικό φύλλο, πρότυπα διαγράμματα ΥΠΕΚΑ.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Εργαστηριακές ασκήσεις39
Προετοιμασία ασκήσεων13
Επίλυση ασκήσεων45
Αυτοτελής μελέτη45
Σύνολο168

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ελληνική γλώσσα αξιολόγησης.
Στη θεωρία (70%) : γραπτή εξέταση, με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και επίλυση προβλημάτων. Σε κάθε ερώτηση αναγράφεται ο βαθμός.

Στο εργαστηριακό τμήμα (30%): Απαραίτητη η παράδοση της ομαδικής εργασίας, η οποία εξατομικεύεται με τα στοιχεία του ΑΜ κάθε φοιτητή/τρια, ώστε να προκύπτουν διαφορετικά αποτελέσματα, συνοδευόμενες με τεχνική έκθεση, πίνακες δεδομένων με τις επιλύσεις. Τμηματική παράδοση εργασιών μέσω της πλατφόρμας elearning.

Εξετάσεις σε όργανα στο πεδίο και γραπτό τεστ.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Παναγιωτόπουλος Ελ., Καριώτης Γ., Συμεωνίδης Π., Εφαρμοσμένη Τοπογραφία Τόμος Β, εκδότης: Εκδόσεις Δίσιγμα, 2010
  2. Κοφίτσας Ι., Μαθήματα Τοπογραφίας, εκδόσεις ΙΩΝ, 2009
  3. Καλτσίκης Χ., Φωτίου Αρ., Γενική Τοπογραφία, εκδότης: Ζήτη Πελαγία & Σία Ι.Κ.Ε., 1990
  4. Βλάχος Δ., Τοπογραφία τόμοι Α & Β. εκδόσεις ΑΠΘ, 1987