Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών II (GIS II)

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:
• Υψομετρικά δεδομένα, Ψηφιακά Μοντέλα Εδάφους και εφαρμογές τους
• Έλεγχος και αξιοπιστία Ψηφιακών Μοντέλων Εδάφους.
• Σύγχρονες μέθοδοι ανάλυσης και οπτικοποίησης περιβαλλοντικών παραμέτρων αστικού χαρακτήρα
• Υδρολογική ανάλυση με Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών (ΣΓΠ)
• Εφαρμογές ΣΓΠ στον αγροτικό χώρο
• Χωρική μοντελοποίηση με συστήματα GIS
• Δίκτυα Υποδομής και ΣΓΠ
• Χωρικές παρεμβολές
• Αρχές σχεδιασμού, ανάπτυξης και υλοποίησης ΣΓΠ σε φορείς και εταιρείες
• Διαχείριση συστημάτων GIS και σύγχρονες εξελίξεις στην αγορά εργασίας

Περιεχόμενα εργαστηριακών ασκήσεων:
• Δημιουργία ΤΙΝ και DEM (ArcGis και QGIS)
• Έλεγχος και χρήση διαφορετικής προέλευσης υψομετρικών δεδομένων
• Εργαλεία χωρικής ανάλυσης.
• Άσκηση σεναρίου προσέγγισης περιβαλλοντικού ζητήματος
• Χωρική μοντελοποίηση (Model Builder και Graphical Modeler)
• Χωρικές παρεμβολές

Μαθησιακοί Στόχοι

Το μάθημα αποσκοπεί στην απόκτηση βασικών γνώσεων για τη δημιουργία και την αξιολόγηση Ψηφιακών Μοντέλων Εδάφους, τη χωρική ανάλυση και τις χωρικές κατανομές με εργαλεία ΣΓΠ, καθώς και τις εφαρμογές των Συστημάτων Γεωγραφικών Πληροφοριών σε διάφορα περιβαλλοντικά ζητήματα μέσω της μοντελοποίησης.
Συγκεκριμένα το μάθημα στοχεύει στη δυνατότητα των σπουδαστών για τη γνώση διασύνδεσης και εφαρμογής των GIS, σε διάφορες επιστήμες.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• Δημιουργεί ένα Ψηφιακό Μοντέλο Εδάφους, διακρίνει τα σφάλματα του και αξιολογεί την καταλληλότητα προς χρήση,
• Επιλέγει και συνδυάζει εργαλεία ανάλυσης του γεωγραφικού χώρου
• Οργανώνει διάγραμμα ροής εργασιών προσέγγισης περιβαλλοντικών ζητημάτων
• Σχεδιάζει και αναπτύσσει χωρικά μοντέλα.
• Προσδιορίζει, εκτιμά και αξιολογεί μεθόδους χωρικής παρεμβολής

Γενικές Ικανότητες

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
• Λήψη αποφάσεων
• Αυτόνομη εργασία
• Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

• Λογισμικό GIS ανοιχτού κώδικα (QGIS) και εμπορικό (ARCGIS)
• Ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης
• Ηλεκτρονική αλληλογραφία

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις πράξης13
Εργαστηριακές ασκήσεις26
Μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης39
Αυτοτελής Μελέτη69
Σύνολο173

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική.
Μέθοδος αξιολόγησης: Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Επίλυση Προβλημάτων, Εργαστηριακή Εργασία
Κριτήρια αξιολόγησης:
Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής και
Επίλυση Προβλημάτων (Αρχική Πρόοδος) : 10 %
Εργαστηριακή εργασία : 40 %
Διαμορφωτική ή Συμπερασματική Δοκιμασία,
Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής
(Τελικές εξετάσεις) : 50 %

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. A P.A. LOGNELY- M.F GOODCHILD, D.J MAGUIRE, D.W RHIND, Συστήματα και επιστήμη γεωγραφικών πληροφοριών (2η έκδοση), Εκδόσεις: ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ, 2010
  2. Κωστής Κουτσόπουλος, Γεωγραφικά συστήματα πληροφοριών και ανάλυση χώρου, Εκδόσεις Δίσιγμα, 2017.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. International Journal of Geographical Information Science https://www.tandfonline.com/toc/tgis20/current
  2. Transactions in GIS https://onlinelibrary.wiley.com/journal/14679671a