Διαχείριση Αγροτικού Χώρου και Συστήματα Γεωπληροφορικής

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:
• Αγροτική πολιτική στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Κοινή Αγροτική Πολιτική. Ιστορικά, αρχές, τάσεις, σύνδεση με γεωπληροφορική)
• Υποβάθμιση κ ερημοποίηση εδαφών (έμφαση στο ρόλο των GIS και της Τηλεπισκόπησης , στον εντοπισμό και την παρακολούθηση τους, σε παγκόσμιο, υπερτοπικό και τοπικό επίπεδο)
• Περιβαλλοντικοί δείκτες
• Δείκτες Ξηρασίας
• Εδαφική διάβρωση
• Περιβαλλοντικό αποτύπωμα από γεωργικές εργασίες
• Προστασία των φυσικών πόρων (έδαφος/νερό)
• Διαχείριση των εισροών στη γεωργία, μείωση της κατανάλωσης ενέργειας
• Πρόβλεψη παραγωγής (Γεωργικές στατιστικές και ο ρόλος της γεωπληροφορικής)
• ΓΕΩ-Πληροφοριακά Συστήματα στον Αγροτικό Χώρο
• Διεπαφές χρήσης πληροφοριακών συστημάτων στη Γεωργία
• Αρχές και πρακτικές σχεδιασμού, ανάπτυξης και λειτουργίας γεωργικών πληροφοριακών συστημάτων
• Πολυκριτηριακά Χωρικά Μοντέλα

Περιεχόμενα εργαστηριακών ασκήσεων:
• Γεωργικές στατιστικές και ανάλυση δεδομένων
• Υπολογισμός δεικτών ξηρασίας, διάβρωσης, ερημοποίησης
• Μοντελοποίηση

Μαθησιακοί Στόχοι

Το μάθημα αποσκοπεί στην απόκτηση βασικών γνώσεων στην επίλυση περιβαλλοντικών προβλημάτων και στην υποβοήθηση γεωργικών διαδικασιών, με την χρησιμοποίηση των δυνατοτήτων των Συστημάτων Γεωγραφικών Πληροφοριών, της Τηλεπισκόπησης και των συστημάτων εντοπισμού θέσης, στον αγροτικό χώρο.
Πιο συγκεκριμένα το μάθημα στοχεύει στη δυνατότητα των σπουδαστών να υπολογίζουν, αναλύουν και επεξεργάζονται χωρικά δεδομένα και μεθόδους, που εφαρμόζονται για την αντιμετώπιση προβλημάτων της πρωτογενούς αγροτικής παραγωγής και διαχείρισης εδαφικών πόρων.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• κατανοεί τη σημασία και τον τρόπο υπολογισμού ενός περιβαλλοντικού δείκτη
• κατανοεί το περιεχόμενο, τις βασικές μεθόδους και τεχνικές ανάλυσης που χρησιμοποιούνται στην υλοποίηση πληροφοριακών συστημάτων στη Γεωργία.
• αναγνωρίζει τον επιχειρηματικό ρόλο των πληροφοριακών συστημάτων στον αγροτικό χώρο
• Εφαρμόζει βασικά μοντέλα (π.χ. πολυκριτηριακά) για την επίλυση περιβαλλοντικών θεμάτων

Γενικές Ικανότητες

• Αναζήτηση, Ανάλυση και Σύνθεση Δεδομένων και Πληροφοριών, με τη Χρήση και των Απαραίτητων Τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε Νέες Καταστάσεις
• Λήψη αποφάσεων
• Αυτόνομη Εργασία
• Ομαδική Εργασία
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

• Λογισμικό GIS ανοιχτού κώδικα (QGIS) και εμπορικό (ARCGIS)
• Ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης
• Ηλεκτρονική αλληλογραφία

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Εργαστηριακές ασκήσεις13
Εκπόνηση Μελέτης (project)67
Σύνολο119

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική.
Μέθοδος αξιολόγησης: Εργαστηριακή Εργασία, Προφορική εξέταση
Κριτήρια αξιολόγησης:
Εργαστηριακές Ασκήσεις : 50 %
Προφορική εξέταση : 50 %

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. A P.A. LOGNELY- M.F GOODCHILD, D.J MAGUIRE, D.W RHIND, Συστήματα και επιστήμη γεωγραφικών πληροφοριών (2η έκδοση), Εκδόσεις: ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ, 2010
  2. Κωστής Κουτσόπουλος, Γεωγραφικά συστήματα πληροφοριών και ανάλυση χώρου, Εκδόσεις Δίσιγμα, 2017.
  3. Νικόλαος Συλλαίος, Εισαγωγή στην τηλεπισκόπηση και στα γεωγραφικά συστήματα πληροφοριών, Εκδόσεις Γιαχούδη, 2000
  4. Κόλλια Β., Καλύβας Δ., Τριαντακωνσταντής Δ., 2012. Γεωγραφικά Πληροφοριακά Συστήματα. Εκδόσεις ΕΜΒΡΥΟ.