Χαρτογραφία ΙΙΙ: Χαρτογραφική σύνθεση και παραγωγή
Γενικά
- Κωδικός: 909
- Εξάμηνο: 9ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Επιστημονικής περιοχής και ανάπτυξης δεξιοτήτων
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (2) / Άσκηση Πράξης (1) / Εργαστηριακές Ασκήσεις (1)
- Μονάδες ECTS: 5
Περιεχόμενα μαθήματος
Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:
• Αρχές, προβλήματα και βελτιστοποίηση της χαρτογραφικής σύνθεσης.
• Χαρτογραφικές παρεμβολές, εξομαλύνσεις και γενικεύσεις.
• Σχέση μεταξύ Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (GIS) και του ψηφιακού χάρτη. Χαρτογραφικές αναπαραστάσεις (cartographic representation)
• Αυτοματοποίηση χαρτογραφικής παραγωγής
• Βιβλιογραφικές πηγές – Χαρτογραφικές πηγές στο διαδίκτυο. Δορυφορική χαρτογραφία
• Γεωαναφορά ιστορικών και άλλων παλαιών χαρτών. Χαρτογραφική τεκμηρίωση και αρχειοθέτηση
• Χάρτες ΜΜΕ, χάρτες προβολής-προώθησης, χάρτες σε έντυπα. Χαρτοκεντρικά γραφήματα (map infographics)
• Χάρτες στο Ιnternet. Web-Mapping και χαρτογραφικές εφαρμογές-λογισμικά
• Χαρτογραφικοί Άτλαντες. Εθνικοί, σχολικοί, ειδικού σκοπού, ηλεκτρονικοί άτλαντες. Θεματικοί. Ψηφιακοί Άτλαντες και Χαρτογραφία Πολυμέσων
• Δυναμική Χαρτογραφία (Animated or time lapse Cartography)
• Χαρτοκεντρικές ιστορικές αφηγήσεις και παρουσιάσεις
Περιεχόμενο εργαστηριακών ασκήσεων
• Γεωαναφορά ιστορικωών χαρτών
• Σύνταξη χαρτοσύνθεσης με χρήση χαρτογραφικών αναπαραστάσεων
• Αυτοματοποιημένη παραγωγή Φύλλων Χάρτη
• Υλοποίηση χαρτοκεντρικής ιστορικής αφήγησης και παρουσίασης
Μαθησιακοί Στόχοι
Το μάθημα αναφέρεται σε ζητήματα εμβάθυνσης στην κατανόηση εξειδικευμένων αρχών και νέων τεχνικών χαρτογράφησης, σε μεθόδους και προβλήματα της χαρτογραφικής διαδικασίας, καθώς και στην ψηφιακή σύνταξη χαρτογραφικού προϊόντος για αναπαραγωγή με αυτοματοποιημένες διαδικασίες.
Πιο συγκεκριμένα το μάθημα στοχεύει στη δυνατότητα των σπουδαστών να αναζητούν, αξιολογούν και χρησιμοποιούν, βέλτιστες χαρτογραφικές τεχνικές, για την παραγωγή αλλά και την αξιοποίηση ενός χάρτη.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• αναγνωρίζει τα σημαντικά χαρακτηριστικά που αναδεικνύουν τη θεματική πληροφορία σε έναν χάρτη και προσδίδουν γενικά, προστιθέμενη αξία
• κατανοεί και χρησιμοποιεί βέλτιστες πρακτικές σύνταξης ενός χάρτη,
• χρησιμοποιεί σύγχρονα εργαλεία, που αναδεικνύουν το τελικό αποτέλεσμα (χάρτη),
• χρησιμοποιεί διαδικασίες αυτοματοποίησης, στην παραγωγή χαρτών με πολλά Φύλλα Χάρτη
• αναζητά, αξιολογεί και αξιοποιεί αρχειακό υλικό χαρτών,
• γνωρίζει μεθόδους αξιοποίησης ενός χάρτη ή γενικά χαρτογραφικού υποβάθρου για την εξιστόρηση γεγονότων
• γνωρίζει τη διαδικασία, δημοσιοποίησης χαρτογραφικού περιεχομένου στο δίκτυο
Γενικές Ικανότητες
• Αναζήτηση, Ανάλυση και Σύνθεση Δεδομένων και Πληροφοριών, με τη Χρήση και των Απαραίτητων Τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε Νέες Καταστάσεις
• Λήψη αποφάσεων
• Αυτόνομη Εργασία
• Ομαδική Εργασία
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Μέθοδοι Διδασκαλίας
Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
• Ειδικό Λογισμικό
• Ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης
• Ηλεκτρονική αλληλογραφία
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις (39) / Σεμινάρια (4) | 43 |
Εργαστηριακές ασκήσεις | 13 |
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας | 13 |
Συγγραφή εργασιών | 36 |
Εκπόνηση μελέτης (project) | 34 |
Εκπαιδευτικές επισκέψεις | 4 |
Σύνολο | 143 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική.
Μέθοδος αξιολόγησης: Γραπτή εργασία, γραπτή εξέταση
Κριτήρια αξιολόγησης:
Γραπτή Εργασία : 40 %
Οι εργασίες θα είναι 4. Απαραίτητη η παράδοση των εργασιών. Κάθε εργασία πρέπει να είναι προβιβάσιμη
Γραπτή εξέταση : 60 %
Η γραπτή εξέταση θα περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών και ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης Σε κάθε ερώτηση αναγράφεται ο βαθμός.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Ευάγγελος Λιβιεράτος, 25 Αιώνες χαρτογραφίας και χαρτών –Μια περιήγηση από τους Ίωνες στον Πτολεμαίο και το Ρήγα , Εκδόσεις Ζήτη , Θεσσαλονίκη, 2007
- Robinson A.,Morrison J., Muehrcke P., Kimerling J. Guptill S, “Στοιχεία Χαρτογραφίας”, Αθήνα, Εκδόσεις Ε.Μ.Π. , 2002
- Τσούλος, Λ., Σκοπελίτη, Α., Στάμου, Λ. 2015. Χαρτογραφική σύνθεση και απόδοση σε ψηφιακό περιβάλλον. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/2506
- MacEachren, A, How Maps Work: Representation, Visualisation and Design, Guilford Press., 2008
- Slocum, Α. Τ., Thematic Cartography and Geographic Visualization, Pearson Prentice Hall , 2009
- Dent B.D., Torguson J.S. & Hodler T.W, Cartography. Thematic Map Design (6th ed.). New York: McGraw-Hill. , 2009
- Kraak M.J. & Ormeling F., Cartography: Visualization of Geospatial Data (2nd ed.), Prentice Hall, London, 2003
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
• International Cartographic Association: http://icaci.org/
• Cartography and Geographic Information Science: https://cartogis.org/