Μετασχηματισμοί του Αστικού Χώρου

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Σύντομη περιγραφή μαθήματος
Το μάθημα επικεντρώνεται στην αναγνώριση της μορφολογίας και των διαφόρων σταδίων μετασχηματισμού του αστικού ιστού (urban fabric).

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας
Εξετάζονται διαδοχικά:

  • οι βασικές έννοιες δρόμος, πλατεία, οικοδομική νησίδα
  • οι οργανικοί και γραμμικοί ιστοί
  • η ελληνιστική πολεοδομία
  • η πολεοδομία του νεοκλασικισμού
  • η πολεοδομία του μοντερνισμού (η έννοια του zoning και του superblock) , οι μεταπολεμικές «οικιστικές ενότητες» και εφαρμογές του μοντερνισμού, η αμφισβήτησή του
  • η μεταβιομηχανική πόλη και τα νέα αστικά τοπία (cluster ειδικών χρήσεων)
  • οι πόλεις του μέλλοντος
  • η δημιουργία νέου δημόσιου χώρου στο εσωτερικό πολυλειτουργικών χώρων
  • αναφορά σε εξειδικευμένα εργαλεία αστικού σχεδιασμού στην Ελλάδα (ΖΑΑ, ΖΕΚ, ZOE κ.λπ.),
  • διατηρητέοι οικισμοί
  • πολεοδομικές παραμέτροι (οικιστική πυκνότητα, συντελεστής δόμησης, δείκτης πυκνοκατοίκησης).

Περιεχόμενο εργαστηριακών ασκήσεων

  • όροι και περιορισμοί δόμησης
  • αναγνώριση των χαρακτηριστικών των πολεοδομικών σχεδίων
  • πυκνότητες οικισμών και πολεοδομικών σταθεροτύπων
  • προδιαγραφές σύνταξης και τροποποίησης πολεοδομικών μελετών
  • ανάλυση και καταγραφή πολεοδομικών δεδομένων σε επίπεδο γειτονιάς
  • πολεοδομικός σχεδιασμός μικρών αστικών περιοχών κατοικίας σε δεδομένη περιοχή

Μαθησιακοί Στόχοι

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

  • εξοικειώνονται με τις διάφορες θεωρίες της πόλης και των βασικών τεχνικών
  • αναγνωρίζουν και να αναλύουν τα στοιχεία του αστικού περιβάλλοντος
  • εξασκούνται στην αναλυτική παρατήρηση της αστικής μορφολογίας σε μικρές και μεγάλες πόλεις
  • είναι ικανοί στον εντοπισμό των μεταλλαγών, τον γιγαντισμό και την σμίκρυνση, την επίδραση των μεγάλων έργων ανάπλασης, επέκτασης κ.λπ.
  • έχουν επίσης την ικανότητα να αποτυπώνουν σχεδιαστικά τις ιδέες τους αξιοποιώντας και γνώσεις από τα υπόλοιπα μαθήματα του προγράμματος σπουδών
  • στοχεύουν και εξειδικεύουν την θεωρητική γνώση σε ένα συνεκτικό σχέδιο εφαρμογής

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Παρουσίαση διαλέξεων με χρήση Η/Υ σε PowerPoint στη θεωρία και στο εργαστήριο
  • Σχεδιαστικό πρόγραμμα AutoCAD
  • Ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης e-learning
  • Ηλεκτρονική αλληλογραφία

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις θεωρίας30
Ασκήσεις πράξης15
Εργαστηριακές ασκήσεις30
Άσκηση πεδίου15
Μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης25
Αυτοτελής Μελέτη34
Σύνολο149

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
Θεωρητικό μέρος
Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Επίλυση Προβλημάτων
Κριτήρια αξιολόγησης: η επιτυχημένη επιλογή απάντησης και η επιτυχημένη επίλυση προβλημάτων

Εργαστηριακό μέρος
Εβδομαδιαία παρακολούθηση – υλοποίηση – παράδοση εργαστηριακών ασκήσεων .
Γραπτή αξιολόγηση

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Θεοδωρίδου Λ., Καριώτου Γλ, (2010), «Αστικοί Μετασχηματισμοί και Πολεοδομικές εφαρμογές», ΔΙΣΙΓΜΑ
  2. Αραβαντινός Α., (2007), «Πολεοδομικός Σχεδιασμός για μια βιώσιμη ανάπτυξη του αστικού χώρου», Συμμετρία
  3. Καυκαλάς Γρ., Βιτοπούλου Α., κ.ά (2015) Βιώσιμες Πόλεις (σύγγραμμα ελεύθερης πρόσβασης kallipos.gr)
  4. Σιόλας Αγγ. κ.ά (2015) Μέθοδοι, εφαρμογές και εργαλεία πολεοδομικού σχεδιασμού στην Ελλάδα (σύγγραμμα ελεύθερης πρόσβασης kallipos.gr)
  5. ΜονιούδηΓαβαλά Θ. (2015) Η Ελληνική πόλη από τον Ιππόδαμο στον Κλεάνθη (σύγγραμμα ελεύθερης πρόσβασης kallipos.gr)