Περιφερειακή και τοπική ανάπτυξη

Γενικά

  • Κωδικός: 704
  • Εξάμηνο:
  • Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
  • Τύπος μαθήματος:
  • Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
  • Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (3) / Εργαστηριακές Ασκήσεις (1)
  • Μονάδες ECTS: 5
  • Σελίδα μαθήματος: https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=1039

Περιεχόμενα μαθήματος

Περιεχόμενο θεωρίας:

Η διάσταση του χώρου στην αναπτυξιακή διαδικασία. Το περιφερειακό πρόβλημα
• Θεωρίες περιφερειακής ανάπτυξης, θεωρίες ισορροπίας και ανισορροπίας.
• Η νεοκλασική θεωρία της ισορροπίας και η θεωρία του διεθνούς εμπορίου.
• Η θεωρία σωρευτικής αιτιότητας (Myrdal), περιφερειακά παραγωγικά συστήματα, περιφερειακά βιομηχανικά συμπλέγματα
• Η θεωρία των πόλων ανάπτυξης.
• Χωρική ανταγωνιστικότητα και σύγχρονες προσεγγίσεις της χωρικής ανάπτυξης. Νέα Οικονομική Γεωγραφία και Νέα Περιφερειακότητα (ευέλικτη εξειδίκευση, οικονομία της γνώσης, κοινωνικό κεφάλαιο)
• Η σημασία τη τεχνολογίας και της καινοτομίας στην περιφερειακή ανάπτυξη
• Τοπική ανάπτυξη, εκ των κάτω και εκ των άνω ανάπτυξη
• Περιφερειακή πολιτική και περιφερειακός προγραμματισμός: αναγκαιότητα, στόχοι και διλήμματα, περιεχόμενο και μέσα
• Περιφερειακό πρόβλημα και περιφερειακές ανισότητες στην Ελλάδα
• Περιφερειακή πολιτική και περιφερειακός προγραμματισμός στην Ελλάδα
• Πολιτικές τοπικής ανάπτυξης στην Ελλάδα

Μαθησιακοί Στόχοι

Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των σπουδαστών/στριών με τις θεωρητικές και εφαρμοσμένες προσεγγίσεις της περιφερειακής και τοπικής ανάπτυξης και των αντίστοιχων πολιτικών .
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• Κατανοεί τις βασικές θεωρίες για το χώρο και την άνιση χωρική ανάπτυξη, τις χωρικές διαστάσεις της ανάπτυξης και το περιφερειακό πρόβλημα
• Γνωρίζει πως εκδηλώνεται το περιφερειακό πρόβλημα στην Ελλάδα και πως ασκούνται οι πολιτικές τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης

Γενικές Ικανότητες

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Αυτόνομη εργασία
• Ομαδική εργασία
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας)

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικών εποπτικών μέσων
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω e-learning

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Α/Π
Εργαστηριακές ασκήσεις13
Προετοιμασία ασκήσεων
Επίλυση ασκήσεων/Συγγραφή εργασίας13
Αυτοτελής μελέτη50
Σύνολο115

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
Ερωτήσεις ανάπτυξης και/είτε δοκιμασία πολλαπλής επιλογής (75%)
Εργαστηριακή Εξέταση σε συνδυασμό με τις Εργαστηριακές Εργασίες (25%). Κάθε εργασία πρέπει να είναι προβιβάσιμη.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Πετράκος Γ., Ψυχάρης Ι. Περιφερειακή Ανάπτυξη στην Ελλάδα, Εκδόσεις Κριτική, 2016
  2. Πολύζος Σ. Περιφερειακή Ανάπτυξη, Εκδόσεις Κριτική, 2019
  3. Παπαδασκαλόπουλος Α., Χριστοφάκης Μ., Περιφερειακός προγραμματισμός και αναπτυξιακός σχεδιασμός, Εκδόσεις ΠΑΠΑΖΗΣΗ, 2016
  4. McCann P., Αστική και Περιφερειακή Οικονομική, εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ, 2016
  5. Λαγός Δ., Θεωρίες περιφερειακής οικονομικής ανάπτυξης, Εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ, 2007
  6. ΓΕΩΓΡΑΦΙΕΣ, Εξαμηνιαία έκδοση επιστημών του χώρου, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Γεωγραφίας
  7. ΑΕΙΧΩΡΟΣ, Περιοδικό διαλόγου για θέματα Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Ανάπτυξης, Τμήμα Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας, (http://www.aeihoros.gr/)