Περιφερειακή και τοπική ανάπτυξη
Γενικά
- Κωδικός: 704
- Εξάμηνο: 7ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Επιστημονικής Περιοχής
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (3) / Εργαστηριακές Ασκήσεις (1)
- Μονάδες ECTS: 5
- Σελίδα μαθήματος: https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=1039
Περιεχόμενα μαθήματος
Περιεχόμενο θεωρίας:
Η διάσταση του χώρου στην αναπτυξιακή διαδικασία. Το περιφερειακό πρόβλημα
• Θεωρίες περιφερειακής ανάπτυξης, θεωρίες ισορροπίας και ανισορροπίας.
• Η νεοκλασική θεωρία της ισορροπίας και η θεωρία του διεθνούς εμπορίου.
• Η θεωρία σωρευτικής αιτιότητας (Myrdal), περιφερειακά παραγωγικά συστήματα, περιφερειακά βιομηχανικά συμπλέγματα
• Η θεωρία των πόλων ανάπτυξης.
• Χωρική ανταγωνιστικότητα και σύγχρονες προσεγγίσεις της χωρικής ανάπτυξης. Νέα Οικονομική Γεωγραφία και Νέα Περιφερειακότητα (ευέλικτη εξειδίκευση, οικονομία της γνώσης, κοινωνικό κεφάλαιο)
• Η σημασία τη τεχνολογίας και της καινοτομίας στην περιφερειακή ανάπτυξη
• Τοπική ανάπτυξη, εκ των κάτω και εκ των άνω ανάπτυξη
• Περιφερειακή πολιτική και περιφερειακός προγραμματισμός: αναγκαιότητα, στόχοι και διλήμματα, περιεχόμενο και μέσα
• Περιφερειακό πρόβλημα και περιφερειακές ανισότητες στην Ελλάδα
• Περιφερειακή πολιτική και περιφερειακός προγραμματισμός στην Ελλάδα
• Πολιτικές τοπικής ανάπτυξης στην Ελλάδα
Μαθησιακοί Στόχοι
Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των σπουδαστών/στριών με τις θεωρητικές και εφαρμοσμένες προσεγγίσεις της περιφερειακής και τοπικής ανάπτυξης και των αντίστοιχων πολιτικών .
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• Κατανοεί τις βασικές θεωρίες για το χώρο και την άνιση χωρική ανάπτυξη, τις χωρικές διαστάσεις της ανάπτυξης και το περιφερειακό πρόβλημα
• Γνωρίζει πως εκδηλώνεται το περιφερειακό πρόβλημα στην Ελλάδα και πως ασκούνται οι πολιτικές τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης
Γενικές Ικανότητες
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Αυτόνομη εργασία
• Ομαδική εργασία
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Μέθοδοι Διδασκαλίας
Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικών εποπτικών μέσων
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω e-learning
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 |
Α/Π | |
Εργαστηριακές ασκήσεις | 13 |
Προετοιμασία ασκήσεων | |
Επίλυση ασκήσεων/Συγγραφή εργασίας | 13 |
Αυτοτελής μελέτη | 50 |
Σύνολο | 115 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
Ερωτήσεις ανάπτυξης και/είτε δοκιμασία πολλαπλής επιλογής (75%)
Εργαστηριακή Εξέταση σε συνδυασμό με τις Εργαστηριακές Εργασίες (25%). Κάθε εργασία πρέπει να είναι προβιβάσιμη.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Πετράκος Γ., Ψυχάρης Ι. Περιφερειακή Ανάπτυξη στην Ελλάδα, Εκδόσεις Κριτική, 2016
- Πολύζος Σ. Περιφερειακή Ανάπτυξη, Εκδόσεις Κριτική, 2019
- Παπαδασκαλόπουλος Α., Χριστοφάκης Μ., Περιφερειακός προγραμματισμός και αναπτυξιακός σχεδιασμός, Εκδόσεις ΠΑΠΑΖΗΣΗ, 2016
- McCann P., Αστική και Περιφερειακή Οικονομική, εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ, 2016
- Λαγός Δ., Θεωρίες περιφερειακής οικονομικής ανάπτυξης, Εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ, 2007
- ΓΕΩΓΡΑΦΙΕΣ, Εξαμηνιαία έκδοση επιστημών του χώρου, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Γεωγραφίας
- ΑΕΙΧΩΡΟΣ, Περιοδικό διαλόγου για θέματα Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Ανάπτυξης, Τμήμα Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας, (http://www.aeihoros.gr/)