Regional and Local Development and Policy

General

Course Contents

Περιεχόμενο θεωρίας:

Η διάσταση του χώρου στην αναπτυξιακή διαδικασία. Το περιφερειακό πρόβλημα
• Θεωρίες περιφερειακής ανάπτυξης, θεωρίες ισορροπίας και ανισορροπίας.
• Η νεοκλασική θεωρία της ισορροπίας και η θεωρία του διεθνούς εμπορίου.
• Η θεωρία σωρευτικής αιτιότητας (Myrdal), περιφερειακά παραγωγικά συστήματα, περιφερειακά βιομηχανικά συμπλέγματα
• Η θεωρία των πόλων ανάπτυξης.
• Χωρική ανταγωνιστικότητα και σύγχρονες προσεγγίσεις της χωρικής ανάπτυξης. Νέα Οικονομική Γεωγραφία και Νέα Περιφερειακότητα (ευέλικτη εξειδίκευση, οικονομία της γνώσης, κοινωνικό κεφάλαιο)
• Η σημασία τη τεχνολογίας και της καινοτομίας στην περιφερειακή ανάπτυξη
• Τοπική ανάπτυξη, εκ των κάτω και εκ των άνω ανάπτυξη
• Περιφερειακή πολιτική και περιφερειακός προγραμματισμός: αναγκαιότητα, στόχοι και διλήμματα, περιεχόμενο και μέσα
• Περιφερειακό πρόβλημα και περιφερειακές ανισότητες στην Ελλάδα
• Περιφερειακή πολιτική και περιφερειακός προγραμματισμός στην Ελλάδα
• Πολιτικές τοπικής ανάπτυξης στην Ελλάδα

Educational Goals

The course aims to familiarize students with the theoretical and applied approaches to regional and
local development and related policies.
Upon successful completion of the course students will be able to:
– Understand the main theories about space and uneven spatial development, the spatial
dimensions of development, and the regional problem
– Know how the regional problem in Greece appears and how local and regional development
policies are applied.
– Retrieve, analyze and synthesize data and information, with the use of necessary technologies
– Work autonomously
– Work in teams
– Work in an interdisciplinary environment

General Skills

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Αυτόνομη εργασία
• Ομαδική εργασία
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Teaching Methods

Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας)

Use of ICT means

Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικών εποπτικών μέσων
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω e-learning

Teaching Organization

ActivitySemester workload
Διαλέξεις39
Α/Π
Εργαστηριακές ασκήσεις13
Προετοιμασία ασκήσεων
Επίλυση ασκήσεων/Συγγραφή εργασίας13
Αυτοτελής μελέτη50
Total115

Students Evaluation

Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
Ερωτήσεις ανάπτυξης και/είτε δοκιμασία πολλαπλής επιλογής (75%)
Εργαστηριακή Εξέταση σε συνδυασμό με τις Εργαστηριακές Εργασίες (25%). Κάθε εργασία πρέπει να είναι προβιβάσιμη.

Recommended Bibliography

• Πετράκος Γ., Ψυχάρης Ι. Περιφερειακή Ανάπτυξη στην Ελλάδα, Εκδόσεις Κριτική, 2016
• Πολύζος Σ. Περιφερειακή Ανάπτυξη, Εκδόσεις Κριτική, 2019
• Παπαδασκαλόπουλος Α., Χριστοφάκης Μ., Περιφερειακός προγραμματισμός και αναπτυξιακός σχεδιασμός, Εκδόσεις ΠΑΠΑΖΗΣΗ, 2016
• McCann P., Αστική και Περιφερειακή Οικονομική, εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ, 2016
• Λαγός Δ., Θεωρίες περιφερειακής οικονομικής ανάπτυξης, Εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ, 2007
• ΓΕΩΓΡΑΦΙΕΣ, Εξαμηνιαία έκδοση επιστημών του χώρου, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Γεωγραφίας
• ΑΕΙΧΩΡΟΣ, Περιοδικό διαλόγου για θέματα Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Ανάπτυξης, Τμήμα Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας, (http://www.aeihoros.gr/)