Ecology and Sustainable Development

General

Course Contents

Σύντομη περιγραφή μαθήματος
Απόκτηση βασικών γνώσεων για τα οικολογικά συστήματα, τα οικοσυστήματα, την ροή ενέργειας. Γνώση των οικοσυστημάτων στην Ελλάδα. Η δυνατότητα σχεδιασμού για την βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη στην Ελλάδα.

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας
• Οικολογικά συστήματα
• Η έννοια του οικοσυστήματος
• Δομή του οικοσυστήματος
• Ροή της ενέργειας στο οικοσύστημα
• Βιογεωχημικοί κύκλοι
• Διαχείριση οικολογικών συστημάτων
• Τα χερσαία οικοσυστήματα στην Ελλάδα
• Οικιστικό Περιβάλλον
• Στοιχεία του περιβαλλοντικού τοπίου και παράγοντες επίδρασής του
• H δυναμική των πληθυσμών
• Οικιστικός χώρος
• Στοιχεία για το σημερινό περιβάλλον στη Μεσόγειο
• Πληθυσμός και οικονομικές δραστηριότητες, χρήσεις γης
• Χωροταξική και πολεοδομική οργάνωση
• Τα επίπεδα σχεδιασμού
Περιεχόμενο εργαστηριακών ασκήσεων
Στόχος των ασκήσεων είναι η εμβάθυνση των σπουδαστών στα γενικά και ειδικά θέματα που αναπτύσσονται στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος. Ειδικότερα επιδιώκεται να εξασκηθούν οι σπουδαστές στο να κατατάσσουν μια έννοια ή ένα πρόβλημα που σχετίζεται με το εξωαστικό και το αστικό περιβάλλον σε υποκατηγορίες, να χρησιμοποιούν σωστά την αντίστοιχη ορολογία και να περιγράφουν σύντομα και περιεκτικά μια πρόταση επίλυσης του προβλήματος.

Educational Goals

Short course description
Acquiring basic knowledge about ecological systems, ecosystems, energy flow. Knowledge of ecosystems in Greece. The possibility of planning for sustainable development in Greece.
Content of theory lectures
• Ecological systems, The concept of ecosystem , Ecosystem structure , Energy flow in the ecosystem
• Biogeochemical cycles, Management of ecological systems, Terrestrial ecosystems in Greece
• Residential Environment, Elements of the environmental landscape and its impact factors, Population dynamics
• Residential area, Evidence for the current environment in the Mediterranean
• Population and economic activities, land uses
• Spatial and urban organization
• Design levels
Content of laboratory exercises
The aim of the exercises is to deepen students’ understanding of the general and specific topics developed in the theoretical part of the course. In particular, the aim is to train students to classify a concept or a problem related to the non-urban and urban environment into sub-categories, to use the corresponding terminology correctly and to briefly and comprehensively describe a proposal to solve the problem.

General Skills

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
• Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
• Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
• Αυτόνομη εργασία

Teaching Methods

Πρόσωπο με πρόσωπο (Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο)

Use of ICT means

• Παρουσίαση διαλέξεων με χρήση Η/Υ σε PowerPoint στη θεωρία και στο εργαστήριο
• Ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης e-learning
• Ηλεκτρονική αλληλογραφία

Teaching Organization

ActivitySemester workload
Διαλέξεις θεωρίας20
Ασκήσεις πράξης10
Εργαστηριακές ασκήσεις10
Άσκηση πεδίου10
Μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης20
Αυτοτελής Μελέτη20
Total90

Students Evaluation

Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
Θεωρητικό μέρος
Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Επίλυση Προβλημάτων
Κριτήρια αξιολόγησης: η επιτυχημένη επιλογή απάντησης και η επιτυχημένη επίλυση προβλημάτων

Εργαστηριακό μέρος
Εβδομαδιαία παρακολούθηση – υλοποίηση – παράδοση εργαστηριακών ασκήσεων .
Γραπτή αξιολόγηση

Recommended Bibliography

• Μιχάλης Γ. Καρανδεινός,(2007), Ποσοτικές οικολογικές μέθοδοι: από τη θεωρία στην πράξη, ΙΤΕ/ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗΣ
• Γ. Στάμου,(2008), Οικολογία (εισαγωγή στην οικολογία πληθυσμών) Εκδόσεις ΖΗΤΗ
• Αθανασίου Ευαγγ. (2015) Πόλη και Φύση. Θεωρήσεις της φύσης στον πολεοδομικό σχεδιασμό  (σύγγραμμα ελεύθερης πρόσβασης kallipos.gr)