Hydraulics IV: Irrigation Networks

General

Course Contents

Σκοπός: η απόκτηση ικανοτήτων που πρέπει να διαθέτει ο απόφοιτος, για αυτοδύναμη, αλλά και ομαδική εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, προκειμένου : να ολοκληρώσει μια μελέτη άρδευσης σε συγκεκριμένη περιοχή.
Στόχος : του μαθήματος είναι η εκπαίδευση των φοιτητών στους τρόπους που πρέπει να αντιμετωπίζουν τα πολύπλοκα προβλήματα των αρδεύσεων, ο ποιο ενδεδειγμένος και οικονομικός τρόπος κατασκευής των αρδευτικών έργων και ο ορθός τρόπος σύμφωνα με τον οποίο θα αξιοποιείται το νερό στις αρδευόμενες καλιέργειες. Η οικονομοτεχνική διερεύνηση των διαφόρων τεχνικών που χρησιμοποιούνται στην επιστήμη των αρδεύσεων καθώς και η επίδραση των διαφόρων παραμέτρων που υπεισέρχονται στη μελέτη και κατασκευή ενός αρδευτικού δικτύου.

Περιγραφή μαθήματος:

Περιεχόμενο διαλέξεων θεωρίας:
• Αρδεύσεις με ανοικτούς αγωγούς
Σχέσεις εδάφους νερού. Υγρασία εδάφους, τρόπος έκφρασης της υγρασίας, σχέσεις μάζας και όγκου, φορτίο πίεσης, διαθέσιμη και ωφέλιμη υγρασία, δόση άρδευσης, μέτρηση της υγρασίας. Ανάγκες των καλλιεργειών σε νερό, μέθοδοι προσδιορισμού, φυτικοί συντελεστές, εύρος άρδευσης, ανάγκες σε νερό έκπλυσης των αλάτων, προγράμματα άρδευσης. Στοιχεία ροής σε κλειστούς και ανοικτούς αγωγούς. Τεχνητοί και φυσικοί ανοικτοί αγωγοί. Πρισματικοί αγωγοί, διώρυγες σε αρδεύσεις και στο εξωτερικό υδραγωγείο, ποικιλία διατομών. Τρόποι άρδευσης με ανοικτούς αγωγούς.
• Αρδεύσεις με κλειστούς αγωγούς
Ροή με βαρύτητα και υπό πίεση. Στρωτή και τυρβώδης ροή, μεταβατική κατάσταση. Απώλειες φορτίου ( υδραυλικές απώλειες, τραχύτητα αγωγού κ.λπ.). Τρόποι άρδευσης με κλειστούς αγωγούς. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των κλειστών αγωγών έναντι των ανοικτών. Πρακτικές άρδευσης και εξοικονόμησης νερού στο χωράφι.
• Νομοθεσία (αγροτική, χρήσης νερού, αδειοδοτήσεις, λειτουργία ΤΟΕΒ, ΓΟΕΒ)
Ελληνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία χρήσης νερού για άρδευση. Γενικοί Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων (ΓΟΕΒ) και έργα Α’ τάξης, Τοπικοί Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ) και έργα Β’ τάξης. Σχέση καλλιεργειών και απαιτούμενης ποσότητας νερού.
• Διαχείριση υδατικών πόρων και οικονομικά αποτελέσματα.
Η σημασία του νερού για τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Η κατάσταση των νερών σήμερα. Οδηγία 60/2000 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της. Τι έχει γίνει στην Ελλάδα. Βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα εξοικονόμησης υδάτινων πόρων.

Περιεχόμενα εργαστηριακών ασκήσεων.
• Σύνταξη μελέτης άρδευσης με ανοικτούς αγωγούς
• Σύνταξη μελέτης άρδευσης με κλειστούς αγωγούς

Educational Goals

The aim of the course is for the students to become familiar with the methods applied for the irrigation of cultivated lands.
Upon successful completion of the course, the student will be able to:
understand the issues related to the design and construction of irrigation networks,
use the knowledge they have acquired with a professional approach to the subject for
solving problems of study, supervision and construction of irrigation networks,
gather, interpret and evaluate relevant evidence and form judgments that include reflection on issues related to crop irrigation,share their ideas, problems and solutions related to irrigation of crops to specialized and non-specialist audiences, ignite those skills and acquire knowledge to continue in further studies with a high degree of specialization in the specific subject

General Skills

• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραί­τη­των τεχνολογιών
• Λήψη αποφάσεων
• Αυτόνομη εργασία για την ολοκλήρωση της μελέτης αρδευσης
• Ομαδική εργασία, αν απαιτηθεί για τα προηγηθέντα στάδια μελέτης.
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Teaching Methods

Πρόσωπο με πρόσωπο
Εργαστήριο σε Η/Υ

Use of ICT means

Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικών εποπτικών μέσων
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω e-learning
Χρήση λογισμικών AutoCad, και GIS

Teaching Organization

ActivitySemester workload
Διαλέξεις13
Α/Π13
Εργαστηριακές ασκήσεις13
Προετοιμασία ασκήσεων13
Επίλυση ασκήσεων26
Αυτοτελής μελέτη39
Total117

Students Evaluation

Γλώσσα αξιολόγησης Ελληνική.
Στη θεωρία (70%): γραπτή εξέταση, με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και επίλυση προβλημάτων. Σε κάθε ερώτηση αναγράφεται ο βαθμός.

Στο εργαστήριο (30%): Απαραίτητη η παράδοση των εργασιών, συνο­δευόμενες με τεχνικές εκθέσεις. Κάθε εργασία πρέπει να είναι προβιβάσιμη.

Recommended Bibliography

• Εισαγωγή στις αρδεύσεις, Αλέξανδρος Πουλοβασίλης, Εκδόσεις EMBRYO, 2009
• Υδρολογία γεωργικών εδαφών, Στραγγίσεις, Αλέξανδρος Πουλοβασίλης, Εκδόσεις EMBRYO, 2015
• Γεωργική Υδραυλική Τζιμόπουλος Χρήστος, τόμοι Ι και ΙΙ, Εκδόσεις Ζήτη, 1997
• Αρδεύσεις στραγγίσεις και προστασία των εδαφών, Καρακατσούλης Π, 1983
• Η μέθοδος αρδεύσεως δια καταιονήσεως, Κωνσταντινίδης Κ, 1975
• Αρδεύσεις Στραγγίσεις, Εργαστηριακές ασκήσεοις, Αρτα, 1988